Tavaly már éreztem, idén pedig egy hónap sem kellett, biztos voltam benne: ha esküvő, akkor Balint Sara Bridalwear. A Facebook-oldalamon folyamatosan látom a tervező, Bálint Sára munkáit, álomszép képek születnek a menyasszonyi ruhái főszereplésével. A csipke, a tüll és a kötött anyagok kombinációja magával ragadó, egyszerre éteri, huncut, kíváncsivá tesz, de nem kell ahhoz tündérnek vagy dívának lenni, hogy menyasszonyként viselje valaki.
Légies gyakorlatiasság
Bálint Sára, akivel a Jurányi utcai showroomban találkozunk, meg is erősíti a fenti gondolatmenetet. „Amit én képviselek, az egy kicsit kézzelfoghatóbb azok számára is, akik inkább két lábbal a földön állnak. Egyelőre úgy tűnik, ez a légies gyakorlatiasság csak nálunk elérhető.”
Így jellemzi Sára a ruháit, amelyek már most felismerhetők annak ellenére, hogy a tervező szerint még mindig nem teljesen kiforrott a stílusa, és idővel még karakteresebbek lesznek a munkái.
Sárát már kislányként érdekelték a ruhák, így egyenes út vezetett a MOME-ra, ahol 2007-ben végzett kötöttanyag-tervezőként, különleges kötött ruhákkal indult a pályája. Bár a barátnők és a barátnők barátnői megtalálták, hogy készítsen nekik esküvőre ruhát, hosszú ideig nem gondolt arra, hogy ezzel foglalkozzon – nagyon nem szerette azt a vonalat, ami akkor ment itthon. Tudjátok, szívdekoltázs, hatalmas szoknyarész, felfújt ujjak – mindez lehetőleg borzalmas alapanyagokból.
„Egyszer hozzájutottam egy nagyobb adag használt csipkéhez, és mivel épp a kötött kollekciómon dolgoztam, felhasználtam hozzá. Közben rájöttem arra is, hogy ez mégis inkább esküvői ruháknak állna jól.”
Ismertségéhez hozzájárult az is, hogy 2012-ben megnyerte a Marie Claire Az év fiatal divattervezője pályázatának szakmai díját. A hosszú ujjú, földig érő, a test vonalát végigkövető ruha újrahasznosított csipkéből készült, amelyet aprólékos munkával, szinte csak kézi varrással készített.
Az újrahasznosított csipke sikere
„Akkoriban jártam vállalkozásépítő workshopokra is, ahol az egyik befektetési tanácsadó azt javasolta, csináljak egy újrahasznosított csipkékből készült esküvői kollekciót. Amikor ez elkészült, szinte minden fórumon pozitív visszajelzéseket kaptam rá, és nagyon gyorsan népszerű lett. Egészen meglepett a sikere. Ez a vonal már tetszett, könnyedebbnek, befogadhatóbbnak tartottam, nem idézte a vidéki szalonok ruháit.”
Az újrahasznosított csipke azóta is kizárólag a Balint Sara Bridalwear jellemző eleme. Sára hol díszítésként használja, hol majdnem a teljes ruha ebből készül. A csipkét piacokat járva, az interneten böngészve szerzi be, de sokan tudják is már, hogy felhasználja őket, így megajándékozzák kisebb-nagyobb darabokkal.
Sőt, van olyan menyasszonya is, aki a nagymama vagy a dédi csipkemunkáival érkezett hozzá, amelyet szeretett volna a ruháján viszontlátni. Az újrahasznosítás és a környezettudatosság itt ér össze az érzelmekkel, és ettől lesz egy-egy Bálint Sára-ruha olyan különleges.
„Ezeket a kis, nippecskék alatt álló csipketerítőket egész szépen be lehet építeni egy-egy ruhába. A jelen, a múlt és a jövő kapcsolatát jelképezi, ami számomra nagyon szép gondolat.
Kicsit olyan, mint a nagy múltra visszatekintő eljegyzési gyűrű, ami generációról generációra öröklődik, azzal a különbséggel, hogy a csipke funkciója változik, újraértelmeződik.”
Reprodukálhatatlan Balint Sara Bridalwear menyasszonyi ruhák
Sajnos nem minden csipke alkalmas arra, hogy a tervező felhasználhassa, hiszen a túl durva, nehéz darabok vagy azok, amelyeknek motívuma túl nagy vagy nehézkes, a legtöbb esetben nem jöhetnek számításba.
„Azok a csipkék, amelyekhez hozzájutok, sokszor sokkal jobb minőségűek, mint azok, amelyeket a boltokban árulnak. Az alapanyaguk pamut vagy selyem, és a legtöbb esetben reprodukálhatatlanok. Ez abból a szempontból jó, hogy egy menyasszony soha nem találkozik szembe a ruhájával.”
Természetesen nem csak használt csipkéből dolgozik, hiszen nem minden menyasszony érkezhet régi csipkével, és nem is mindenkinek tetszik ez a vonal. Másokat a kötött, a tüll vagy a selyem ejt rabul, hiszen ezek is jelen vannak a Sára által megálmodott ruhákon. A hazai méteráruboltok választéka egyre jobb, a szakavatott szem a legolcsóbbnak kikiáltott helyen is talál csodákat – például bélésanyagként árult hernyóselymet.
Sztárszoknya és rapid szolgáltatás
A showroomban az idei kollekciót lapozom át, hogy beszélhessünk a kedvenc darabokról. Sára szerint ez nem is igazán kollekció, inkább ötletgyűjtemény. Egy-két kivételtől eltekintve a ruhái általában kétrészesek, így szabadon kombinálhatók. Minden évben van egy sztárszoknya, amit tíz menyasszonyból nyolc szeretne, és amely szinte az összes felsőrészhez tökéletesen passzol.
Sok menyasszony érkezik úgy a Balint Sara Bridalwear showroomba, hogy pontosan tudja, melyik ruhát szeretné – melyik alsót, melyik felsőt –, és milyen átalakításokat kér. Érkeznek menyasszonyok kevésbé kiforrott elképzeléssel is, akik bizonytalanok abban, mi állna nekik jól. Ilyenkor egy kis beszélgetés csodákat tesz, és megszületik az álomruha.
Van, amikor villámgyorsan, ugyanis Sáránál létezik egy rapid szolgáltatás, amikor négy nap alatt elkészül egy menyasszonyi ruha – igaz, olyankor a teljes stáb csak azon dolgozik. „Ezt a szolgáltatást sokan keresik vidékről és külföldről is.”
„Semmilyen formában nem másolunk ruhát”
Érkeznek olyan megkeresések is, amikor a menyasszonyok összekeverik a tervezőket és a személyre szabott ruhakészíttetést egy varrónővel és fénykép alapján egy adott ruha lemásoltatásával. Ilyenkor is sokat segít egy beszélgetés:
„Ha ilyennel találkozom, általában el szoktam magyarázni a különbséget a kettő között. Egyrészt semmilyen formában nem másolunk ruhát, mert ez nem lehetséges sem etikailag, sem gyakorlatilag. Az etikai rész általában kevésbé meggyőző, de más márka vagy tervező szellemi tulajdonát használni lopás.
A gyakorlati rész viszont egészen egyszerű: ha akarnánk sem tudnánk lemásolni egy adott képen látható ruhát, hiszen nem ismerjük a hozzá felhasznált anyagokat, vagy azok sokszor nem beszerezhetők.
Emellett minden tervezőnek, minden márkának megvannak a kis trükkjei, amelyek nem másolhatók, sosem lesz valami 100 százalékosan olyan, mint az eredeti.”
Ízlések és pofonok
A másik érzékeny pont az ízlés, hiszen ez szubjektív.
„Én igyekszem a ruhákkal és a róluk készült képekkel egy kicsit ízlést is formálni, ami az esetek nagy részében eléri a a célját.
Az utóbbi időben már inkább olyan menyasszonyok keresnek meg, akiknek az általam képviselt stílus szimpatikus. Vagy a kollekciómból választanak ruhát, vagy együtt találunk ki valami újat, de minden esetben egyfajta esztétikai irány mentén.
De nagyritkán előfordul, hogy olyasmivel keresnek meg, ami nem tükrözi a stílusomat, és szinte semmilyen formában nem tudok vele azonosulni. Ilyenkor a megbeszélés során próbáljuk közelíteni az álláspontokat. Esetleg a fő irányvonalak mentén készítek egy Pinterest-boardot, modern vagy stílusos megoldásokkal, sokszor hasztalanul. Ha nem sikerül megegyeznünk, akkor elköszönünk egymástól.
Nincs ezzel baj. Biztos vagyok benne, hogy valahogy mindenkinek lesz ruhája az esküvőjére, legfeljebb más készíti.”
Egyrészt egyetértek vele, másrészt nagyon is érdekel, mennyire fér bele, hogy egy tervező ízlést is formáljon, lehet-e így sikeres egy vállalkozás.
„Ha üzletileg nézem, akkor nem lenne szabad ízlést formálnom, hanem ki kellene szolgálnom a tömegeket. Szélesebb megrendelői kör, több pénz, gyorsabb fejlődés. Ugyanakkor a saját magam és az általam képviselt stílus és minőség miatt van, ami egész egyszerűen nem fér bele.
Ha nem képviselném konzekvensen azt, amiben hiszek, elértéktelenednének a ruháim és elveszteném a hitelességemet. Nálam az nem működik, hogy olyat adjak ki a kezeim közül, amivel nem tudok azonosulni.
Azt gondolom, hogy szükség van ízlésformálásra. Sokkal nagyobb szükség, mint amennyien ezt felvállalják.”
Érdemes növekedni?
Úgy tűnik, ez a határozottság és őszinteség, amivel Sára kezeli a kérdést, csak előrefele viszi a márkát. Egy néhány személyes, de jól menő vállalkozásnál az is felmerül egy idő után, hogy lehet-e, érdemes-e növekedni.
„Ez egy komoly dilemma. Leginkább azt szeretem a munkámban, hogy örömet okoz NEKEM. Onnantól, hogy nem okoz örömet, nem jó. Semmi másért nem vagy hajlandó annyit mindent megtenni, mint amiben hiszel és ráadásul hozzád fűződik.
Nagy álmom egy olyan csinos kis bolthelyiség, ahol a próbák és a kivitelezés egy helyen zajlanak. Ez a következő megvalósításra váró terv, ennél nagyobban pillanatnyilag nem gondolkodom, mindig a következő lépésre koncentrálok.
De biztosan elgondolkodnék rajta, ha mondjuk Ausztráliából vagy valamelyik ázsiai országból megtalálna egy üzleti partner, hogy dolgozzunk együtt. Már a kaland miatt is izgalmas lenne.
Most ott tartunk, hogy a Balint Sara Bridalwearből bármi lehet még.”
Gyönyörködjetek Bálint Sára csodás ruháiban a honlapján, ahol megismerhetitek a kötött munkáit is. Kövessétek a Balint Sara Bridalwear Facebook-oldalát, és még több kulisszatitokért Instagramon is kövessétek a márkát.
Vélemény, hozzászólás?