Ha az ember lánya egy évig nem vásárol, egy dologra biztosan égető szüksége lesz: fehérneműre. 2016 októbere és 2017 októbere között nem vettem ruhát, cipőt, kiegészítőt, hogy ezzel az akcióval is felhívjam a figyelmet arra, mi a baj a divatiparral. Már a nyolcadik hónapnál járva tudtam, az első dolog, amibe beruházok, egy jó melltartó lesz, majd jöhet néhány bugyi, aztán a zokni és a harisnya is. Csupa prózai dolog. Miért?
Miért pont a melltartó?
Az elmúlt években kampányok épültek arra, hány nő nincs tisztában a melltartóméretével. Százalékban kifejezve a nők 70–90%-a nem tudja, hogy valójában nem 75B, hanem 65D, nem 80C, hanem 85A. Néha csak azt érezzük, valami nem stimmel, de nem igazán tudjuk megmondani, mivel van a gond. Olyankor reménykedve állítunk kicsit a vállpántokon, vagy elhisszük azt a neten keringő hülyeséget, hogy az otthonunk az a hely, ahol a nap végén boldogan ledobhatjuk a pokolian kényelmetlen melltartónkat.
Pedig ha a melltartónk mérete tényleg ideális, akkor a viselet során szinte nem is érezzük, megfelelően tart, ahogyan és ahol kell, nem áll el sehol, nem üt át a ruhán sem.
Ugyan engem egy fehérneműszaküzletben egyszer 75B-nek mértek, Szemes Nóra személyi stylist barátnőm nagyjából az első találkozásunk alkalmával ránézésre közölte velem, hogy ez nem lehet a méretem. Sokkal reálisabb a 70C vagy a 65D. Persze, nem mindegy, milyen márkát nézek. Igaza volt, hiszen szinte az összes melltartóm eláll elöl, ezzel rombolva az összképet. Hiába van ugyanis egy csinos felsőm könnyű, finom anyagból, ha a melltartó vonala pontosan látszódik. Az összhatás olcsó lesz.
Szóval emiatt gondoltam, hogy melltartóból ideje lenne beszerezni azt az alapdarabot, amelyre akár évekig támaszkodhatok.
Milyen fehérneműim voltak a kihívás alatt?
Sokak számára kardinális kérdés, hogy természetes alapanyagból készüljön a fehérnemű. Ez fontos is, hiszen közvetlenül érintkezik a bőrrel, amelynek a műszál nem a legjobb barátja.
Szerencsés vagyok, mert eddig nem tapasztaltam magamon, hogy bármilyen egészségügyi problémát okozna nálam a műszálas fehérnemű. A legtöbb alsóneműmet a H&M-ben és a Women’secretben szereztem be. Ezek többnyire lézervágott darabok, így nagyjából bármihez fel tudtam őket venni, mert nem ütött át a bugyivonal. Nekem ez fontos szempont.
Ezek a darabok jól bírták a strapát, de közülük több is szinte átlátszóvá kopott egy év alatt. Megjegyzem, nem a kihívás előtt vásároltam őket, nem töltöttem fel új bugyikkal a fehérneműsfiókot. Ők voltak, és kész. (Amúgy sem készültem rá a kihívásra, nem vásároltam be előre.)
Milyen szempontok szerint vásárolok fehérneműt a jövőben?
Tudatosan vásárolni azt jelenti, hogy igyekszünk sok-sok szempontot felsorolni, ezeket átgondolni és priorizálni. Ha kell, meghúzni a határt. Mindenkinek más a szempontrendszere, ráadásul a tudatosság folyamatos tanulást is jelent a vásárló részéről, így bizonyos szempontok változhatnak egy-egy új információ miatt. De akkor is, ha például más életszakaszba érünk.
Számomra ezek a szempontok a legfontosabbak a fehérneművel kapcsolatban:
- Kényelem.
- Alapanyag. (Egyre inkább fontos, hogy ne legyen a környezetre káros az előállítása, minimálisan terhelje a környezetet.)
- Dizájn. (Mindenkinek más tetszik, így nem írom le, hogy legyen ilyen vagy olyan színű, ilyen vagy olyan formájú.)
- Magyarországon készüljön, lehessen kommunikálni a márkával.
- Ha nem Magyarországon, akkor az EU-ban készüljön, lehetőleg minél közelebb hozzánk.
- Új legyen. (Nem vetem meg a turizást sem, ha címkés a fehérnemű.)
Már a fürdőruhás cikkem kapcsán kiderült, hogy ma Magyarországon léteznek olyan cégek, amelyek foglalkoznak a fürdőruha mellett fehérnemű gyártásával is. Közben a bloghoz kapcsolódó Facebook-csoportban is megkérdeztem, milyen magyar márkákat ismernek.
Kapcsolatfelvétel a márkákkal
Ezeket összegyűjtöttem, majd október 9-én 11 magyar(nak gondolt) márkának küldtem levelet, hogy utánajárjak, hol készülnek a termékek, milyen alapanyagból, van-e kifejezetten bőrbarát alapanyagból készült termékük. Rákérdeztem arra is, milyen körülmények között készülnek a fehérneműk, de ezt a kérdést a jövőben pontosítanom kell, mert a legtöbb helyről erre nem érkezett válasz.
Vagyis hadd pontosítsak: a legtöbb helyről első körben nemcsak erre az egy kérdésre, hanem egyáltalán nem érkezett válasz. Ezért döntöttem úgy, hogy valamennyi cég Facebook-oldalára is elküldöm az e-mail szövegét.
Először csak néhány helyről jeleztek vissza, majd hetekig nem történt semmi, végül nemrég kaptam még néhány segítőkész választ. Ezt csak azért írtam le ilyen hosszan, mivel rendszeresen arra biztatlak benneteket is, hogy keressétek a magyar cégeket, kérdezzetek tőlük. Hát, a jelenlegi tapasztalataim szerint ez nem lesz fáklyásmenet, de pont erről szól a dolog:
minél többen kérdeznek, annál nagyobb lesz a vásárlók oldaláról a nyomás, és annál biztosabb, hogy válaszolniuk kell.
Kiket kerestem meg?
- Lemila (Nem szeretnének szerepelni a cikkben.)
- Biopamut.hu
- Daisy Dessous
- Misty
- Lascana
- J.Press
- Bravissima
- Illusion / Boxeralso.hu
- Between
- ANITA Fehérnemű (Telefonszámot kértek, szerettem volna meggyőzni őket, miért fontos, hogy írásban adjanak választ, de megadtam a telefonszámomat, azóta nem kerestek.)
- Luigi di Focenza (Magyarországon is elérhető 100% olasz termékek minősített alapanyagból.)
A továbbiakban csak azokról a cégekről írok, akik szívesen válaszoltak a kérdéseimre, így nektek is át tudok adni információkat.
Magyar fehérneműk
Illusion / Boxeralso.hu
„Az ILLUSION termékeket 22 éve Magyarországon készítjük, részben magyar alapanyagból, részben import anyagból” – írta a márka képviselője. A márka alkalmazottakkal, bedolgozókkal, illetve alvállalkozókkal dolgozik. A termékek 100% pamutból készülnek. „Illetve 96%-os pamut alapanyagot használunk, amelyek bőrbarát, káros anyagokra bevizsgáltOEKO-TEX® minősítéssel vannak ellátva. A minősítésről az alapanyag forgalmazója igazolást (Certification) küldött részünkre. A minősítés, illetve a sorszám szerepel a termékeken, illetve a honlapunkon is. Kínai vagy megbízhatatlan eredetű távol-keleti anyagot, valamint műszálas anyagot nem használunk.”
Daisy Dessous
„Cégünk 100% magyar tulajdonú vállalkozás, termékeink magyarországi üzemünkben készülnek, minőségi alapanyagokból. A bevált anyagok, csipkék mellett folyamatosan keressük a legjobb alapanyagokat, hogy a vevőinknek egy tartós termékkel szolgálhassunk. Az alapanyag mellett ügyelünk a modern varrási technikák alkalmazására is, melyek garantálják a jó minőséget.
Termékeink között található biopamutból készült fehérnemű, viszont mivel nem teljesen készül biopamut alapanyagokból, ezért a biopamut megjelölés nem található meg rajta” – válaszolta kérdéseimre a cég képviselője. A márka A–G kosár között készít fehérneműket a legkorszerűbb technológiával.
Between
„A Between fehérneműk kis szériás gyártással jönnek létre, varrónő bevonásával” – osztotta meg velem a márka tervezője, Szabó Csilla. „Az anyagbeszerzés, kutatás, szabásminta-készítés, kísérletezés és a mintadarab levarrása az én feladatom, a kész terméket varrónő állítja elő Budapesten. Tehát összesen ketten veszünk részt egy fehérnemű megalkotásában. Alapanyagokat tekintve rugalmas anyagokkal szeretek dolgozni, hogy kényelmesebb legyen viselni és ne legyen annyira kötött a mérete. A minőség nagyon fontos számomra, de nem a természetes anyagok használata az, amivel hangsúlyt fektetek erre.”
Magyarországon elérhető európai fehérnemű
Luigi di Focenza
A cégtől egy prezentációs anyagot kaptam rengeteg hasznos infóval. Ezzel a Magyarországon is elérhető márkával átléptünk olyan fehérneműgyártókhoz, amelyek Európában gyártatnak magas minőségben, és minősített alapanyagokkal dolgoznak. Ebben az esetben 100%-ban olasz termékről van szó.
Az elasztikus részek, a kapcsok, csipkék és minden más beillesztett anyag olasz hitelesítéssel van ellátva. Saját textilszövetük, az OEKO-TEX® minősítéssel rendelkezik, nem tartalmaz az emberri bőrre káros anyagot vagy mérgező festéket. Minden szövet antiallergén és antibakteriális, ezért az érzékeny bőrűek is viselhetik.
A Luigi Di Focenzánál szinte csak tiszta polyamide szövetszálakat használnak. A polipropilén szálak tökéletes légáteresztést és kényelmet garantálnak.
A cég biztonságos háttérrel rendelkezik, több mint 50 alkalmazottal, 1600 nm-es gyárral közel a Comói tóhoz. A gyárak három műszakban dolgoznak a hét minden napján.
Néhány fenntartható és etikus szellemben alkotó márka az EU-ban
Woron
Egy dán testvérpár, Arina és Anya Woron közös márkája a vezetéknevükre hallgató brand. Olyan fehérneműmárkát szerettek volna létrehozni, amelynek darabjairól elsőnek az jut eszünkbe, hogy bárcsak viselnénk már, és az utolsó gondolat velük kapcsolatban az, hogy végre levehessük őket a nap végén. A kényelem mellett a nőiesség és a fenntarthatóság is kiemelt szempont volt a számukra. A Woron vegán, állattesztektől mentes, slow fashion márka. A mosózsákok 100% organikus pamuból készülnek. A fehérneműk alapanyaga modál. (A modálszálakat bükkfából nyert cellulózból, vegyi úton állítják elő.)
És most figyeljetek!
A márka Magyarországon gyártat egy családi vállalkozásnál. A műhely OEKO-TEX® minősítéssel rendelkezik jelenleg. Korábban GOTS-minősítettek is voltak, de túl sok pénzbe került volna megtartani ezt a minősítést. (Bővebben itt.) Ennek ellenére is garantálják, hogy a GOTS-nak megfelelő minőségben dolgoznak. A mosózsákok egy indiai családi manufaktúrából érkeznek.
Harlow and Fox
2011-ben alapították ezt a nagyon elegáns, nőies, kicsit vintage hangulatú márkát. Leanna Williams kreatív igazgató és tervező olyan brandet szeretett volna, ahol vásárlóként a nagyobb méret ellenére sem kell lemondani a kényelemről, a luxusról, a különleges darabokról. A tervezés és a gyártás Nagy-Britanniában történik, az alapanyagok Európából származnak. A márkának létezik bespoke vonala is, ahol teljesen egyedi igényekre szabják a fehérneműt.
Aikyou
Ha szó volt a nagy mellekről, nem mehetünk el szó nélkül a kicsi cicik mellett sem. Az Aikyou alapítói azt ismerték fel, és márkájukkal azt népszerűsítik, hogy a kicsi cici is lehet szexi. Sőt, mindent meg is tesznek azért, hogy mindenki ezt érezze. Náluk nem találtok extra szivacsot, push up betétet, csak gyönyörű megoldásokat, és azt a garanciát, hogy mindent megtesznek a fenntarthatóságért is. Az alapanyagokat többnyire Németországból szerzik be. Fairtrade és GOTS-minősített pamuttal dolgoznak, a termékek OEKO-TEX® Standard 100 minősítéssel rendelkeznek. A termékek mindegyike és a csomagolás is vegán.
Anek. (ejtsd: anekdot)
A berlini fehérneműmárka különlegessége, hogy magas minőségben, a legkevesebb hulladékmennyiséggel állítanak elő fehérneműt. Upcycled márka, amely nem azt jelenti, hogy valaki már viselte előttetek a fehérneműt, amit ők adott esetben átalakítottak, hanem azt, hogy az alapanyagok többsége a hagyományos értelemben hulladéknak, véganyagnak, maradék anyagnak számít, ami alapesetben a kukában végezte volna. Az anyagokat tehát soha nem viselte előtte senki, de tulajdonképpen megmentették attól, hogy a szeméttelepen végezzék. Minden darabot kézzel készítenek a berlini műhelyben, és nem is szeretnék, hogy tömegtermékké váljanak a fehérneműik. A márka megálmodóját Sophie-nak hívják, Svédországban született, Londonban tanult, jelenleg épp Berlin és Svédország között ingázik.
2017.11.18. at 14:56
Hú Eszter, ez annyira jó! Köszi szépen!! 🙂
2017.11.20. at 14:19
Nagyon jól összeszedett cikk. Ha megengeded egy általam újonnan megismert márkát ajánlanék mindenki figyelmébe: https://bonatti-fehernemu.hu Ez a Bonatti.
2017.11.23. at 21:16
Kedves Mia! Sajnos, nem derül ki az oldalukról, honnan származnak a fehérneműk, milyen anyagból készítik őket, hol készülnek, és milyen körülmények között. 🙁
2018.01.06. at 12:18
Jesszus,ez valami fantasztikus!
Annyira hálás vagyok,hogy ezzel foglalkozol!
És a fehérnemű nem egy könnyű téma.
Kíváncsian várom a 2018-as évet 🙂
2018.04.05. at 23:31
Kedves Eszter! Hozzám csak most jutott el ez a honlap a facebooknak köszönhetően és -többek között – ez a cikk is, melyet nagyon hasznosnak találtam, és szuper jó kis piackutatást olvashattam fentebb!! Nagyon szép és hasznos munka, köszönöm szépen! 🙂 Olyan jó, hogy valaki erre is tud időt szánni és közkinccsé is teszi az értékes infókat!!!! 🙂 Csak így tovább, és jómagam is csatlakozom/tam a textilhulladékcsökkentő mozgalomhoz. 🙂
2018.04.06. at 10:26
Kedves Ágnes! Nagyon köszönöm a kommentet, és örülök, hogy csatlakoztál te is! 🙂 Eszter
2018.11.29. at 13:04
Kedves Eszter!
Gratulálok a fontos, informatív cikkéhez! Több ilyen segítség is elkelne a ruhaipar termékeit tekintve. Szerencsére kaphatóak már itthon is nagyobb, sőt nagy méretekben készült gusztusos fehérneműk.Ami hiányzik, hogy a tervezők, gyártók nem foglalkoznak az 50-70 közötti hölgyek szükségleteivel, igényeivel pedig ők jelentős vásárlóerőt képviseln(é)nek.. A csupacsipke, fiataloknak való alsónemű és a vásárokban kapható “mamabugyi” között lehetne még csinos, korszerű alapanyagból készült, enyhén alakformáló, esetleg a testi funkciók működésének hiányosságait is korrigáló termék.
Ha találkozik/találkozott ilyen gyártóval akár itthon akár külföldön kérem, tegye közkincsé !
Köszönettel: Katalin Édua
2018.11.30. at 21:12
Köszönöm, mindenképp így lesz!
2019.01.19. at 23:22
Kedves Eszter!
Nagyon jó cikk, köszönjük! Kicsit sajnálom, hogy a duci csajokat kihagytad a körképből. Ajánlanám például a helyet ahol én szoktam beszerezni a melltartóimat az Adora-nál, https://adora.hu több márkát is tartanak, Anitát is többek között, és jó nagy méretek is vannak. Szerintem többen is rászorulunk…
Üdv: Kata
2019.01.20. at 19:31
Kedves Kata! Köszönöm, igyekeztem a fenntarthatóság mentén keresgélni márkákat, így sem volt egyszerű. Köszönöm, hogy jelezted, szerintem próbálok összetenni még egy cikket kifejezetten a nagyobb méretek miatt is. 🙂 Eszter
2021.01.12. at 22:07
A megfelelő melltartóméretet Kriston Andrea Intimtorna könyvéből egy táblázat alapján meg lehet könnyen állapítani.