„Álmodj velem” – így szól az első magyar dizájnerpizsama-márka mottója. Mandzák Enikő tulajdonossal ebédidőben futunk össze a Wonderlab dizájnerüzletben. Bár a brand alapvetően a webshopra támaszkodik, az érdeklődök itt megtalálhatják a modelleket. Van, aki szívesebben vesz úgy valamit, ha megtapogatta az anyagot, megnézte élőben is a minimalista pizsiket. De hogy jut valakinek eszébe pont pizsamamárkát indítani nulla divatipari ismerettel? Hogyan válhat egy Y generációs álomból valóság? És miben lehet példamutató ez a minivállalkozás?
Fekete és fehér. Könnyen kombinálható szettek: hosszú ujjas felső, cicanadrág, top, body. Letisztult formák, egyszerű fazonok alváshoz, jógázáshoz, pihenéshez. Ez a PIZSI, az első magyar dizájnerpizsama. A márka néhány hónapja, 2017 novemberében indult alig fél évig tartó tervezési időszak után. Ha eddig nem jutott volna eszetekbe magyar pizsamát venni, ne hibáztassátok magatokat. A brandtulajdonos, Mandzák Enikő abban hisz, hogy meg kell teremteni az igényt arra, hogy a vásárlók keresni kezdjék a magyar termékeket.
„Már a tervezési szakaszban próbáltam arra figyelni, hogy tudjak legalább három olyan fast fashion márkát mondani, ahol körülbelül ugyanennyiért lehet kapni pizsamát. Nem szerettem volna azt a kritikát kapni, hogy a PIZSI túl drága. Viszont aki már egy kicsit továbbgondolja a dolgot, az tudja, hogy a tízezer forintos pizsamán mennyit keresnek a fast fashion márkák, és miért érdemes inkább magyar terméket venni.”
Enikő saját magát nem definiálja divattervezőként, de még dizájnerként sem, a divathoz pedig egészen fél évvel ezelőttig annyi köze volt, hogy imádta a magyar tervezők, készítők és alkotók munkáit. Turizmus–vendéglátás szakon végzett, a fenntartható turizmus témakörével foglalkozott, ebből írta a szakdolgozatát is. A fenntarthatóság elsősorban gazdasági szempontból érdekelte, és úgy érzi, a márka meg is felel annak, hogy gazdaságilag fenntarthatónak nevezzük.
„Ez elsősorban abban nyilvánul meg, hogy a magyar munkaerőt támogatom. A varrónőmmel, Editkével kezdtem az egészet. Nem ismertük egymást korábban, úgy bukkantam rá, hogy a legtöbb varrodának nem volt kapacitása arra, hogy legyártsák a termékeimet. Ő volt az első, aki nemcsak azonnal tudta vállalni a munkát, hanem nyitottan állt hozzá: nem próbálta megváltoztatni az ötleteimet, maximum tanácsokat ad. Rajta kívül egy csepeli szabónővel dolgozom még együtt. Ha a PIZSI-ről van szó, akkor Marika és Editke között ingázok általában” – meséli Enikő. Hozzáteszi azt is, hogy az alapanyagok magyar nagykereskedésekből származnak (így sajnos nem visszakövethető, valójában honnan is érkeznek), a papírdobozokat Magyarországról szerzi be, a címkéket szintén itthon gyártatja.
Miért éppen pizsama?
Ennyi infó után valószínűleg ti is feltennétek a kérdést, hogyan jutott eszébe pont pizsamákkal foglalkozni. Nagyon egyszerű lenne a történet, ha azt írnám, Enikő imádja a pizsamákat, de sosem talált olyat, amilyet szeretett volna. Korábban a Primarkban vásárolta a kedvenc darabjait, de ahogy elkezdett a fenntarthatósággal foglalkozni, zavarni kezdte, hogy fast fashiont vásárol, ugyanakkor azt is megelégelte, hogy nem talál olyan pizsamát, ami tetszik neki. A márkaalapításhoz kellett az is, hogy rájöjjön, milyen fontos az életben a pihenés.
„Munkamániás voltam. Nem mondanám azt, hogy kiégtem, mert az már komoly állapot, de azt megtapasztaltam, hogy milyen az, amikor nem tudok leállni. Nem egyszer fordult elő, hogy laptoppal mentem nyaralni. És arra is volt példa, hogy hisztit csaptam a szállásunkon, amikor kiderült, hogy nincs wifi és nem tudok dolgozni. Szerencsére időben sikerült felismernem, hogy ez így nem lesz jó, ezért váltottam. Most van egy egészséges, nyolcórás munkahelyem, és mellette egy saját márkám, ami csak az enyém, amelyben kiélhetem a kreativitásomat, és amit nagyon szeretek. Egyébként még így is elég aktív ember vagyok, nem nagyon szoktam délig ágyban maradni.
Ha jól emlékszem, egyszer fordult elő, hogy a saját pizsamámban voltam egész nap. Fantasztikus érzés volt.”
Álmodj te is!
Az „Álmodj velem” szlogen újabb rétegéhez érünk ezzel. Enikő Y generációsként, a startupvilágot jól ismerve szeretne példát mutatni nem csak a kortársainak abban, hogy ha van egy álmunk, akkor valósítsuk meg.
„Biztos vagyok benne, hogy sokan hülyének néztek, és most is annak néznek, amiért elindítottam a PIZSI-t. Nagyon sokféle hangsúllyal hallottam már azt a kérdést, hogy ‘de miért pizsama?’. És biztos vagyok benne, hogy a tervezői szakmában is rengetegen fogják a fejüket, hogy ‘jézusom, mit csinál ez a lány?’.
Szerintem amikor valaki egy ilyen vállalkozásba belekezd, akkor azt kell mérlegelnie, hogy csak annyi pénzt fektessen bele, amennyit el is tud bukni. És ugyan az idő pénz, ezt úgy kell felfogni, hogy minden esetben tanulunk valamit. Nincs kidobott idő. Ha egyszer sikeres márkám lesz, akkor azt is bizonyítom, hogy nem kell túltervezni a dolgokat, de azért észnél kell lenni, oda kell figyelni egy csomó dologra, türelmesnek kell lenni, főleg ha a magyar ügyintézésről van szó.
Ha úgy alakul, merjünk segítséget kérni, de összességében nem szabad félni. Inkább mondjuk el az ötletünket egy csomó embernek, és ők majd visszajeleznek. Aztán majd eldöntjük, mi legyen. Ha én azokra hallgattam volna, akik azt mondták, ne vágjak bele, akkor most nem beszélgetnénk a PIZSI-ről.”
És ugyan Enikő nem az a túltervezős típus, de azt azért lehet tudni, hogy tavasszal a fekete és a fehér mellé érkeznek színes pizsik is, lesznek új szabásvonalak, és a férfiaknak is készül magyar pizsama, szóval érdemes figyelni a márkát márciusban – és utána is.
Nézegessétek a PIZSIKET a webshopban vagy a WonderLABben. A Pizsit megtaláljátok a Facebookon és az Instagramon is.
Vélemény, hozzászólás?