Évente kétszer a Facebook-falamon beindul a ruhás stipistopi. Olyankor tudom, hogy hamarosan Lakásbutik lesz. A hat éve működő pop-up használt- és dizájnerruha-vásárt három barátnő szervezi. Azokat célozták meg, akik válogatott használt ruhát szeretnének vásárolni, és igazi butikélményre vágynak próbafülkével, finom fröccsel, jó hangulattal.

Aki 2015 őszén egy kis időt is eltöltött a Facebookon, egy pillanat alatt megismerte az akkor már hároméves Lakásbutikot. Az októberi vásár híre akkorát szólt, hogy több ezer ember jelölte vissza az eseményt. Nagy online magazinok próbálták megfejteni, miért lett egyik pillanatról a másikra annyira menő használt ruhát vásárolni. Vajon mi a három szervező lány titka? Juhász Zsófi, Heuthaler Orsi és Dobozy Rózsa azóta sem jöttek rá arra, miért futott akkorát a három évvel ezelőtti vásár. Előtte is lelkesen szerveztek és most, három évvel később is így tesznek.

Fotó: Mészáros Virág

Mi az a Lakásbutik?

Mitől több mint egy garázsvásár? Mitől más, mint egy turi? Miért ad más hangulatot, mint egy gardróbvásár? „Mert valójában egyik sem. Ezeknél mindig magasabbra pozicionáltuk azt, amit kitaláltunk. Nincs bajunk az előbbiekkel, mi is vásároltunk már mindenhol, de itt tényleg a butikélményt szeretnénk erősíteni. Nálunk van érkezéskor fröccs vagy limonádé welcome drinkként, van próbafülke. Más a vásárlói élmény is: egy helyen kell fizetni, nem kell az árusokkal beszélgetnie annak, aki nem szeretne.

Úgy alakítottuk ki, hogy vásárlóként minél egyszerűbb legyen vásárolni. Egy helyen vannak a cipők, egy helyen az 1000 forint alatti ruhák. Külön válogattuk a nagy, a kicsi és az M–L méreteket. Szerintem sok introvertált emberben van egyfajta gát. Bár szívesen vásárolna használt ruhát, nem szeretne odamenni az árushoz kérdezősködni, kellemetlennek érzi visszaadni a ruhát, ha nem tetszik neki. Ezt a stresszfaktort szerettük volna kiiktatni” – magyarázza Zsófi. Az interjút két héttel a vásár előtt vettük fel, a lányok ilyenkor már javában benne vannak a szervezésben. Teljes állás mellett napi 1-2 óra plusz munkát jelent ez nekik, mégis imádják.

Juhász Zsófi

Ikonikus darabok, nem kellenek senkinek

„Órákat tudunk mesélni a különböző ikonikus ruhadarabokról, amelyeket évekig nem sikerült eladni, de amikor mégis, akkor népünnepély tört ki. Ott van például a rendszeresen visszatérő ‘Siófok’, ami egy pink, hegyes orrú, magas sarkú cipő volt. Na, arról soha nem gondoltuk volna, hogy valaha eladjuk. És mégis!” – mesélik, majd jönnek az újabb sztorik az eladhatatlannak hitt ruhákról.

Volt vintage Oscar de la Renta szoknya, ami végül 500 forintért talált gazdára, egy Nanushka nadrág, amit évekig nem lehetett eladni. Az utolsó mohikánnak számító bőrnadrágra most is lecsaphat az, aki regisztrál az október 12–13-i eseményre. Nagyjából 120–150 ember fordul meg két nap alatt, idősávos rendszerben tudnak regisztrálni. Ez azt jelenti, hogy sosincs egyszerre túl sok ember jelen a vásárban.

Vannak, akik a Lakásbutikhoz kötik a ruhatár frissítését

Az teljesen egyértelmű, hogy szervezőként Orsinak, Rózsának és Zsófinak hatalmas élmény a Lakásbutik, de azt szeretnék, ha a vásárlóknak is az lenne. Folyamatosan újítanak, figyelik az igényeket, fejlesztik a „bizniszt” – ahogy ők fogalmaznak. A mostani vásárra például „lekutatták”, mire van szükség: például nagyobb próbafülkére. A finomhangoláson kívül azonban csupa pozitív visszajelzés érkezett.

„Az derült ki számunkra, hogy a hat év alatt a Lakásbutik igazi közösséggé formálódott, vannak visszajáró vevőink, akik számítanak ránk. Vannak olyan vásárlóink, akik ehhez az eseményhez kötik az őszi és a tavaszi ruhatár frissítését is. Van, aki mind a két nap eljön, tudván, hogy mindkét nap teszünk ki új cuccokat.”

Ár, egyediség, magyar dizájn

A felmérésből kiderült, hogy a legtöbben az ár és az egyediség miatt keresik a Lakásbutikot. Az egyediségre garancia, hogy maguk az eladók is egy szűrt közeg, stylistok, vizualitásban erős szakemberek. A lányoknak nagy a kapcsolati hálójuk, az eladók száma organikusan nő.

Meghívásos alapon kerülnek be, mindenkinek előszűrik a portékáját, de van egy mennyiségi korlát is.

Vannak ruhák, amelyeket ingyen lehet elvinni, ami pedig megmarad, az az Angyalvár Alapítványhoz kerül. „A második Lakásbutik idején került oda az egyik barátnőnk anyukája, így jó rálátásunk volt arra, ki és mit csinál azokkal a ruhákkal, cipőkkel, amelyek nem kelnek el a vásárban. Tudjuk, hogy jó helyre kerülnek, rászoruló családokhoz. Minden egyes alkalommal szólunk nekik előre, ők pedig nagyon várják a ruhákat” – mondja Rózsa.

Dobozy Rózsa

Tervezői darabok a Lakásbutikban

A vásáron külön kategóriába kerülnek a tervezői darabok és azoknak a tervezőknek a ruhái, akik a kifutó vagy új kollekciójukkal érkeznek a vásárra. Idén is lesznek Rekavago cipők, INQ ruhák, egyedi ékszerek a Griseától, a Kamala Kaftán termékei, de Pakamé ruhákra is lecsaphatnak a vásárlók. Sok kis tervező, aki még showroomba sem tud bekerülni, bemutatkozhat a Lakásbutikon.

„Nagyon jó látni, hogy egy tervező tőlünk növi ki magát, vagy itt találkozik először a vásárlóival.

Bár tartanánk ott, és lehetne missziónak nevezni, hogy felkutatunk kezdő magyar divattervezőket, de azért ez most ebben a formában elég nagyképű lenne” – mondja Orsi, amikor arra kérdezek rá, vajon mit lehetne kihozni a Lakásbutikból, hogyan lehetne fejleszteni. Kiderül, hogy rengeteg tervük, ötletük van, és aztán mindig rájönnek arra, hogy van egy főállásuk, van magánéletük. „És aztán egy csomó ötlet úgy végzi, hogy vagy a nagyvilágban, vagy itt, Magyarországon megvalósul. Ez a jó ötletek sorsa, hogy megvalósuljanak.”

Heuthaler Orsi

Szingli apukáktól a teljes családokig

Ha azt gondoljátok, hogy a Lakásbutik csak barátnőkkel érkező csajokat vonz, nagyon tévedtek. A hat év alatt tényleg mindenki járt már náluk a szingli apukától kezdve a kisgyerekes anyukákon és érettebb korú vásárlókon át a teljes családokig. „Van olyan visszatérő vásárlónk, akinek a teljes magánéleti változását végigkövettük. Először jött a barátnőivel, a tesójával. Utána keresett az esküvőjére ruhát, és most tavasszal pedig már úgy vásárolt, hogy a pocakja is beleférjen a ruhákba” – mesélik egymás szavába vágva.

„Sokat gondolkodtam azon, vajon miért szeretnek még nálunk vásárolni – mondja Zsófi. – Szerintem azért is, mert minden ruhának sztorija van. Érdekli a vásárlókat az is, hogy kitől származik a ruha, hogyan mosta, hogyan kezelte. És ebből kiindulva aztán sokat el szoktunk beszélgetni a cuccokról.

És amikor valaki megkérdezi később, hol vette az illető a ruhát, akkor el tudja mesélni, hogy a Lakásbutikon, egy jó fej csajtól, aki Szicíliában viselte, ahol amúgy megkérték a kezét. Mennyivel jobb ez, mint azt mondani: a H&M-ben.”

Ha tetszik nektek a Lakásbutik rendszere, regisztráljatok a vásárra. Ha pedig szívesen vásárolnátok válogatott használt ruhákat a jövőben, kövessétek a Lakásbutik csapatát a Facebookon és az Instagramon is.

(Visited 3 165 times, 1 visits today)