Livia Firth, Emma Watson, Cate Blanchett, Stella McCartney után most már Meghan Markle is rengeteget tett a fenntartható divatért. Harry herceg és felesége diplomáciai körúton vesznek részt Ausztráliában és Új-Zélandon. Meghan Markle pedig úgy döntött, a legtöbb ruháját fenntartható és etikus tervezőtől választja. Nem véletlen, hogy egyre többen beszélnek a Meghan Markle-effektről.
Az Outland Denim alapítója, James Bartle olyan divatmárkát hoz létre, amely ugyan Kambodzsában gyártat, de etikus körülmények között. Elsősorban olyan nőknek ad munkát, akik a modern kori rabszolgaság, emberkereskedelem vagy szexuális kizsákmányolás áldozatai. Bartle azt nyilatkozta, abban a pillanatban, hogy Meghan Markle fotói megjelentek a neten, a weboldaluk forgalma 3000 százalékkal nőtt. A hercegné által viselt, Harriet-modellt pedig 24 óra alatt elkapkodták.
Az Outland Denim nem az egyetlen, amelynek működésére Sussex hercegnéje komoly befolyást gyakorolt. Meghan Markle ugyanis a 2018-as ausztrál körúton (Ausztrália, Fidzsi, Tonga és Új-Zéland) elsősorban olyan ruhadarabokat viselt, amelyeket etikus és fenntartható szellemben gyártó márkák biztosítottak számára.
A márkák között van többek között a Rothy’s, amely 100 százalékban PET-palackok felhasználásával készít balerinacipőt. A gyártási eljárás miatt a termékek nagy része közelít a zero waste-hez, azaz minimális hulladékot termelnek. A márka vezetője, Kerry Cooper azt nyilatkozta a Fashionista.com-nak, hogy mindig érzékelik, ha olyan sztárok viselik a ruháikat, mint Karlie Kloss szupermodell vagy Lupita Nyong’o Oscar-díjas színésznő. De amikor Meghan Markle lábán feltűnt a 3D-s nyomtatással készített balerina, a weboldal forgalma a négyszeresére ugrott. Természetesen minél kisebb egy márka, annál jobban érzi a hercegné hatását.
Mit viselt még a hercegné?
A Veja a fenntartható divatbloggerek Adidas Superstarja. Az oldalán V-t formázó mintával hirdeti, hogy etikus körülmények között készült, többnyire természetes alapanyagokból. Veja cipők itt >>>
Nem maradhatott ki a sorból a Reformation, amely nagy márkának számít, stílusban közelít a magyar Nanushkához. Ugyanúgy viselik nemzetközi celebek is, csak ők már néhány lépéssel előrébb járnak. A robbanásszerűen növekvő magyar márka csak 2018 tavaszán jelentette be, hogy csatlakozott a körforgásos divatot támogató Ellen MacArthur Alapítványhoz.
A Stella McCartney luxusmárka évekkel ezelőtt zászlójára tűzte a fenntarthatóság eszméjét. A tervezőnő komoly harcosa az etikus és vegán divatnak.
Az én kedvenceim valószínűleg nem is tetszenének neki, engem ugyanis elvarázsolnak a gyapjúbúl készült Dion Lee ruhák. Semmi közük az általunk ismert szúrós gyapjúpulcsikhoz, ezek légies, könnyű, természetes anyagok.
Egy új-zélandi luxusmárka, a Maggie Marilyn is felkerült a listára ezzel a különleges darabbal.
Meghan Markle olyan márkákra is felhívta a figyelmet, amelyek nem vesznek részt a divat egyre gyorsuló körforgásában. Trendeken átívelő, különleges darabokat gyártanak. Az egyik ilyen a Figue.
A másik pedig a helyi közösségeket támogató, fenntartható ékszer- és kiegészítőmárka, a KAYU.
Mi lesz az ausztrál körút után?
Kérdés, vajon a hercegné, akit a babavárás miatt most amúgy is még nagyobb médiafigyelem övez, folytatja-e a megkezdett missziót? Miután Harry herceg nemrég maga hívta fel a figyelmet a fast fashion káros hatásaira, Károly hercegnek pedig a minőségi angol gyapjút támogató alapítványa van, elképzelhető, hogy Meghan Markle is marad ennél a témánál.
Már csak azért is, mert itt nemcsak ruhákról van szó, hanem környezetvédelemről, a nők jogairól és kizsákmányolásáról, amely ellen folyamatosan küzd.
A farmermárkát vezető Bartle szerint Meghan Markle választásaival egyrészt felhívja a figyelmet ezekre a márkákra. Másrészt az eladási számok bizonyítják, hogy a fenntarthatóság nem csak egy kedves gondolat. A fenntartható és etikus szellemben gyártó márkák termékei nem kizárólag a hippik világa (természetesen senkinek nincs baja a hippikkel). Ezek a ruhadarabok igenis vonzó, sokak által kedvelhető, a legmagasabb társadalmi státuszban is viselhető termékek. És ami nagyon fontos: maximális odafigyeléssel, emberek, állatok és a környezet kizsákmányolása nélkül készültek.
Lehet, hogy a fent felsorolt termékek számunkra nem elérhetők, de ne felejtsük el, léteznek magyar alternatívák. Meghan Markle hatással lehet a magyar influencerekre is. Akik – ha megtehetik – jobban odafigyelhetnek arra a jövőben, kiktől vásárolnak, vagy felteszik a kérdést, kik készítették a ruháikat és milyen körülmények között.
Vélemény, hozzászólás?