Néhány hónappal ezelőtt az egyik kedvenc bloggerem, aki fenntartható divattal is foglalkozik, posztolt egy fotót az IKEA-ból. Egy szőnyeg előtt fényképezték le, amelyet kézzel készítettek Indiában méltányos fizetésért, megfelelő munkakörülmények között. Nemrég az IKEA Magyarországnál jártam, ahol Andri Diánával, az IKEA szenior kommunikációs szakértőjével beszélgettünk a vállalat támogatási politikájáról is.
Natalie-val, a Sustainable Chic bloggerével az a közös bennünk, hogy hiszünk abban, a nagyvállalatok is felismerik, szükség van arra, hogy előremutatók legyenek a fenntarthatóság, a társadalmi felelősségvállalás, a környezetvédelem és a környezettudatosság terén. Ő is és én is, de maga az IKEA is tudja, van még hova fejlődniük. Hogy mennyire fenntartható az IKEA, az izgalmas kérdés. Ebben a korábbi cikkben olvashattok a témáról bővebben.
Az viszont biztos: bármelyik magyarországi áruházban jártok, érdemes odafigyelni arra, hogy márciusban a vásárlásaitokkal akár másoknak is segíthettek.
Gyerekrajzokból játék
„Ha az IKEA támogatási politikáját nézzük, akkor ezt több részre oszthatjuk. Az egyik, hogy globálisan sok civil szervezet mellé állunk pénzbeli támogatással, amelyről az IKEA Alapítvány dönt. Ez az alapítvány olyan hiteles szakmai partnerekkel dolgozik együtt, amelyek a maguk területén valós változásokat tudnak hozni. Ilyen például a UNICEF, a Save the Children vagy a Brighter Lives for Refugees civil szervezetek.
Ennek azért is van jelentősége, mert az IKEA egy lakberendezési vállalat, amely a kereskedelemhez és a terméktervezéshez ért igazán, tehát nem feltétlen képes megmondani, hogyan tudunk a legjobban segíteni a gyerekeknek.
Ezért olyan szervezeteket támogatunk, amelyek egyrészt a gyerekek életkörülményeinek javításáért tesznek, másrészt olyanokat, amelyek a környezetvédelemmel kapcsolódóan a világon széles körben befolyásolják az emberek a gondolkodásmódját” – mondja Dia, miközben az Örs vezér téri áruház gyerekosztályán keresztül az étterem és a piactér felé sétálunk. A színes játékok között kifejti azt is, hogy a hitelesen működő, jóhírű nemzetközi szervezetek garanciát jelentenek a vásárlók és az IKEA számára is, hogy olyan helyre kerül a pénz, ahol a legjobban elkél a segítség. Közben eljutunk a piactérhez vezető lépcsőhöz, megállunk a tetején, ahol színes, vicces, cuki gyerekjátékok között kezdünk el szemezgetni.
Az unikornis azonnal a kedvencemmé vált, Dia egy másik szörnyen édes lényért rajong. Nem tudunk velük betelni. Megbeszéljük, mennyire vidámak, színesek, jópofák. Leesik az állam, amikor azt mondja, hogy ezeket gyerekek tervezték. „A világ összes, tehát az IKEA több mint 400 áruházában, a gyerekek megrajzolják ezeket az állatokat, lényeket, és a zsűri egyre szűkebb körben kiválasztja a nyerteseket. 2019-ben hat olyan szörnyecske, állatka lesz (megtekinthetőek itt), amelyet utána meg is valósítanak.
Aki ezeket a játékokat megvásárolja, biztos lehet benne, hogy a teljes összeg az alapítványokhoz, utána pedig helyi szervezetekhez kerül.”
Veled közösen
Diának szívügye az önkénteskedés, a fenntarthatóság, ezen belül is a szívéhez leginkább közel álló IKEA támogatási projekt a Veled közösen, amely a régió zászlóshajója ezen a téren. „Eszter, azt tudnod kell, hogy mi nem úgy próbálunk segíteni, önkénteskedni, hogy ez most egy külső kényszer, hanem pontosan az alaptevékenységünkhöz kapcsolódik” – mondja, majd mesélni kezd a Veled közösen projektről, amelyet nektek is ismernetek kell.
Mit tud a cég a legjobban? Lakberendezni. Tehát akkor mivel fognak segíteni? A lakberendezési tudásukkal. A Veled közösen egy egész évet átfedő lakberendezési projekt, amely 15 szervezetet támogat évente. Ennek értéke nagyjából 15–20 millió forint. Minden évben ősszel indul olyan civil szervezetek jelölésével, amelyek gyerekekkel foglalkoznak. Miután a jelölés megtörténik, a civil szervezetek leadják a szükséges információkat. Ezután az áruházon belül a kollégák döntik el különböző szempontok alapján, hogy melyik legyen az a 15 civil szervezet Magyarországon, amelyiknek a leginkább tudnának segíteni – ez áruházanként 5 szervezetet jelent. (Az idei nyerteseket itt találjátok.) A segítség sosem pénzbeli támogatás, hiszen az az IKEA Alapítvány feladata.
A cél, hogy a gyerekek mindennapjait tegyék szebbé
„Amikor egy áruház kiválasztotta az 5 civil szervezetet, az IKEA Family tagok döntik el, melyik szervezet mekkora értékű adományt kapjon. Tavaly itt, az Örsön, egy olyan alapítvány kapta a legnagyobb értékű támogatást, amelyik Down-szindrómás gyerekekkel foglalkozik. Mivel nekik kevesebb ingerre van szükségük, kifejezetten az volt a kérés a lakberendező csapatunk felé, hogy inkább pasztelesebb árnyalatokban gondolkozzanak. Végül olyan tárolórendszert alakítottunk ki – pasztell ajtókkal –, amelynek segítségével nem volt kuszaság a polcokon, így a gyerekek figyelmét nem vonta el a fejlesztéstől az összevisszaság. A bútorok összeszerelését egyébként a kollégáink között hirdetjük meg, ők végzik önkéntesként. Sok olyan visszajelzést kaptunk a szervezetektől, hogy a megvalósítás után olyan, mintha egy új munkahelyre mennének. A célunk, hogy a gyerekek mindennapjait tegyük ezzel szebbé.”
Március hónapban mindenképpen használjátok az IKEA Family kártyátokat a vásárlásnál, mert így a nevetekben az IKEA 30 forinttal támogatja az idei nyertes szervezeteket. A Veled közösen kampányról itt olvashattok bővebben >>>
Ti is segíthettek az IKEA-n keresztül
Nem kell egyébként IKEA-dolgozónak lennetek, ha rajtuk keresztül szeretnétek segíteni és önkénteskedni. Az IKEA minden tavasszal megkérdezi a nyertes civil szervezetet, amellyel abban az évben kapcsolatban áll, hogy milyen egyéb önkéntes munkára lenne szükségük. Ezek felkerülnek az IKEA honlapjára, így ha ezeket olvasva úgy érzitek, hogy valamilyen szaktudásotokkal szeretnétek segíteni, akkor az IKEA össze tud kötni különböző szervezetekkel. Itt tudtok jelentkezni >>>
És a szőnyegekre visszatérve: sajnos a találkozónk idején nem volt olyan kollekció, amelyről Natalie írt. De Dia megígérte, szólni fog, ha érkezik néhány. Ezek az egyedi, indiai szövőközpontokban, kézművesek által szőtt gyapjúszőnyegek ugyanis felkeltették az érdeklődésemet. Majd legközelebb…
A cikk szponzorált tartalom, az IKEA-val való hosszú távú együttműködés része.
Vélemény, hozzászólás?