Nem jellemző a blogon, hogy sajtóanyagból idézzek, de nemrég egy hosszútávú kutatás eredményeit kaptam kézhez, amely a hazai online divatpiac helyzetét mutatja be. Az izgalmas adatok a tervezők mellett a személyi stylistokat, divatmenedzsereket, újságírókat is érdekelhetik.

A Fashion (Re)Search névre keresztelt felmérést a cseh bázisú divatböngésző platform, a Glami végezte. Ez egy online divatböngésző, amelynek célja, hogy naponta többmillió magyar vásárlót kössön össze többezer márkával és webáruházzal egy felületen.

Nézzünk, milyen az online divatpiac helyzete Magyarországon!

1. Egyre többet vásárolunk online

A felmérés szerint „a teljes internetes forgalom sokkal jelentősebb mértékben növekedett, mint a hagyományos, fizikai üzletek bevétele. 2018-ban 153 milliárd forint volt az elektronikus eladások értéke, 2022-re pedig egy csaknem 12%-os növekedés várható, ami így eléri majd a 229 milliárd forintot. Ez a dinamikus fejlődés nemcsak a jelenlegi szereplők között élesítette a versenyt, de rekordszámú új webshop megjelenését is eredményezte.”

2. De még mindig többet vásárolunk fizikai üzletekben

A kutatás szerint „a magyarok továbbra is előszeretettel vásárolnak hagyományos üzletekben, sőt, a fizikai boltokban
értékesített divatcikkek száma növekedést mutatott”.

Én ezt amúgy azért sem bánom, mert rendelni tényleg egyszerű és könnyű, viszont próbálni egyenesen kötelező lenne a vásárlás előtt. És persze, értem, vissza lehet küldeni a terméket, semmibe nem kerül, de mekkora csalódás közben, ha egy várva várt darabról kiderül, hogy mégsem az igazi. Az online vásárlásra ráadásul nagyon könnyen rá lehet csúszni, úgyhogy csak óvatosan!

3. Szeretjük a magyar nyelvű webshopokat

Rendszeresen előfordulnak nálam is olyan kommentek, üzeneteket kapok arról, hogy egy-egy magyar márka miért nem üzemeltet az angol mellett magyar nyelvű webshopot is. Általában azzal érvelek, hogy egy magyar márka számára a magyar piac nagyon kicsi, szükségük van a fennmaradáshoz a nemzetközi piacra is, amelynek ma már szinte egyetlen nyelve az angol.

A felmérés azonban alátámasztja azt az igényt, hogy szükség lenne a magyar márkáknál magyar nyelvű webshopra, honlapra.

A kutatásból ugyanis kiderül, hogy „a magyar vásárlók csaknem 87%-a részesíti előnyben a magyar nyelvű webshopokat. A két legfontosabb akadályt az idegen nyelvű webshopokkal szemben a válaszadók abban látják, hogy nem biztosak a termék minőségében, illetve túl bonyolult számunkra a visszaküldési folyamat.”

4. A fenntartható divat vezető trend itthon

Hogy is írjam? HI-HE-TET-LEN! „A kutatás szerint a magyar divatpiac jelenlegi három vezető trendje a fenntartható divat, a lokális divatmárkák, valamint a streetwear-hez kapcsolódó sneaker mánia.”

5. Markánsabban kommunikáció kellene

„Bár a fenntarthatóság vezető trend, a márkákat még mindig kevesen ismerik. Ez is az oka annak, hogy kevesebb eladást produkálnak, ez a szám tehát növekedést mutathatna abban az esetben, ha ezek a brandek markánsabb kommunikációval lennének jelen a piacon és több vásárló szerezne tudomást róluk.”

Ha nem ismeritek az etikus márkákat, kattintsatok ide >>>

Ha pedig etikus márkaként szeretnétek jelen lenni, csatlakozzatok a Facebookon a Fashion Revolution Hungary tervezők csoportjához, vagy vegyétek fel a kapcsolatot a Fashion Revolution Hungary csapatával itt >>>

És mindenképp készüljetek a két nagyon fontos áprilisi eseményre, a Global Sustainable Fashion Week Budapestre (2019. április 8-11. ) és Fashion Revolution Weekre (2019. április 22-29.)

6. Hajlandóak vagyunk többet fizetni az etikus divatért

„A magyar vásárlók 67%-a hajlandó többet fizetni fenntartható és etikus termékekért.

A régión belül ez az arány Szlovákiában a legmagasabb: 82%, de a régió egyéb területein is bizakodásra adnak okot a számok: Csehországban 76%, Magyarországon 67%, Romániában 65%, Görögországban és Törökországban 64%, Oroszországban 60% költene többet ezekre a termékekre.”

Én ennek nagyon örülök, de azért halkan megjegyzem, hogy amikor női portálra készítettünk felmérést a tartalmakról, akkor mindenki könyvekről és receptekről szeretett volna olvasni, de a látógatószámból pontosan tudtuk, hogy a horoszkóp és a bulvárhírek mennek a legjobban – csak azt az ember maga előtt sem szívesen vallja be. 😀 Fenntarthatóság és környezettudatosság témában is szeretünk (szerintem) szépíteni.

7. A legfontosabb számunkra vásárláskor

8. Megvan, mitől várjuk a legmagasabb minőséget

Sorrendben:

  • dzseki / kabát
  • cipő

9. A sportosat szeretjük

„A magyar piacon jelenleg a sportos, streetwear divat dominál, és előszeretettel viselünk ilyen ruhadarabokat a hétköznapokon is. A kutatásban résztvevő divatfogyasztók 60%-a válaszolta azt, hogy szívesen visel ilyen darabokat a sportoláson kívül is. Ha szűkítjük a kört, ugyanez elmondható a sportcipőkkel kapcsolatban is: a sneakereket ma már akár munkába vagy egy-egy elegánsabb rendezvényre is elfogadott viselni. A trend napjainkra az utcákról egészen a luxusmárkák polcáig emelkedett.

Ez a legdominánsabban jelen lévő termékkategória ma a piacon, az abszolút favorit, hiszen napjainkban a legtöbb darabot sneakerekből értékesítik, dupláját a második legnépszerűbb termékkategóriának, a szandáloknak. A kutatásban résztvevő divatfogyasztók 60%-a válaszolta azt, hogy szívesen visel ilyen darabokat a sportoláson kívül is. 90%-uk a kényelem miatt választja a sportos stílust, és a válaszadók 35%-a gondolja úgy, hogy ezek a darabokat egyéb alkalmakra is szívesen felveszi.”

Őszintén: nem én leszek, aki megrefolmálja a divatot, én is előszeretettel viselek sneakert és futócipőt is a hétköznapokon. Nem elegáns, de nagyon kényelmes, főleg, ha egész nap cipekedek és talpalok.

Mikor lesz a következő kutatás?

A kutatás eredményeihez egyébként készült egy portál is, itt tudjátok elolvasni az összes adatot. A következő nagyobb volumenű e-kereskedelmi kutatásra 2019 júniusában kerül majd sor.

(Visited 1 203 times, 1 visits today)