A Tchibo a legújabb sportruháihoz újrahasznosított műszálat és óceáni halászhálókból készített ECONYL® nejlont is használt. Örülünk? Igen, mindenképpen. A kérdés viszont mindenkiben felmerül, aki számára fontos a környezettudatos és etikus öltözködés: mennyire fenntartható valójában a német márka újrahasznosított sportruha-kollekciója?

Az elmúlt években azt tapasztaltam, és igyekszem is ezt kommunikálni, hogy a fenntartható divattal kapcsolatban nem minden fekete vagy fehér. A fenntartható divat fogalma nem tisztázott pontosan, nincsenek lefektetett szabályai. Maguk a tervezők, márkák is különböző módon közelítik meg. Rengeteg a kérdés, és ezekre több válasz is érkezhet – attól függően, éppen milyen fejlesztéseknél tart a textilipar, mire hívják fel a figyelmet a legújabb kutatások. De az is lényeges, hogy mi a fontos a vásárlónak, és mi az, amiben hajlandó kompromisszumokat kötni.

Mert 2019-ben ott tartunk, hogy kompromisszumokra szükség van. Ki merem jelenteni, hogy 100 százalékosan fenntartható és etikus márka nincs a piacon.

A Tchibo és a fenntartható divat kapcsolata nem új keletű: remek törekvéseik vannak, rendszeresen kaphatók GOTS minősítésű biopamut termékek náluk, a Fashion Transparency Index 2019 szerint 49 százalékosan átláthatóak, ezzel az erős középmezőnyhöz tartoznak.

A Tchibo fenntartható sportruha-kollekciója nem tökéletes, de mindenképpen pozitív irány a márka részéről. És ezt nemcsak én mondom, hanem ti is. A blog Instagram-oldalán Storiesban tettem fel egy kérdést arra vonatkozóan, hogy mit gondoltok a kollekcióról. A legtöbben pozitívan reagáltatok, csak néhányan írtátok, hogy eszetekbe jutott a „greenwashing”.

Nézzük részletesen, mit tud a Tchibo fenntartható sportkollekciója, és milyen további kérdéseket vet fel.

A Tchibo kollekciója

Sportruha = műszál (vegyi szál)?

Életem első és eddig utolsó futónadrágját 2016-ban vettem – abban az évben kezdtem barátkozni szerkesztőségi nyomásra a futással, azóta pedig hetente kétszer személyi edzővel edzek. Az elmúlt két évben néha jólesett volna megjutalmazni vagy motiválni magam egy-egy csinos sportruhával, de ellenálltam. Nincs rá szükségem. Ugyanazt viselem most is edzésen, mint az első alkalmakon. A sportnadrágom pont ugyanúgy néz ki, mint évekkel ezelőtt, csak a fényvisszaverő festékcsíkok koptak meg egy kicsit.

Ha sportruháról van szó, ma a műszál természetes. A műszálas alapanyagok jó kopásállósággal rendelkeznek, elvezetik a nedvességet a testről, gyorsan száradnak, nem gyűrődnek. Arról nem is beszélve, mennyivel olcsóbbak, mint a gyapjúból készült sportruházat (mert ilyen is létezik). Úgy tűnik, a műszálat egyelőre nem lehet kikerülni, de létezik egy jobb alternatívája: az újrahasznosított műszál.

Sportruházat merinó gyapjúból

Miért jó az újrahasznosított műszál?

A 2018-as becslések szerint 150 millió tonnányi műanyag is lehet az óceánokban. Megdöbbentő, hogy ehhez évente körülbelül további 8 millió tonna adódik. 8 millió tonna? Ezt hogy kell elképzelni? Pontosan úgy, mintha a nap minden percében egy műanyaggal teli szemetesautó tartalmát borítanánk a vízbe. Ilyen ütemben folytatva 2050-re súlyát tekintve több műanyag lesz a óceánokban, mint hal. Nemcsak a műanyag termelését kellene csökkenteni, hanem a vizekben úszó műanyag mennyiségét is.

Megdöbbentő, de évente 640 ezer tonna halászháló kerül a vizeinkbe világszerte – mesélte 2018-ban az Undersea Bikini magyar fürdőruhamárka egyik vezetője. Az Aquafil olasz cég az egyik, amelynek munkája hozzátesz ahhoz, hogy a tengerekből eltűnjenek a műanyag halászhálók. A cég a PET palackokat poliészterszálakká, míg a halászhálókat és egyéb nejlonhulladékokat regenerált szálasanyaggá (nejlonná) alakítja. Ez az ECONYL® nejlon, ami ismerős lehet számotokra. Az Undersea Bikinin kívül még két magyar fürdőruhamárka és egy rúdtáncosruhákat készítő vállalkozás is dolgozik az Olaszországban gyártott alapanyagból.

A The Sustainable Fashion Forum szerint a legfenntarthatóbb alapanyagok a minősített biopamut, a gyapjú, a len, a használat előtti hulladékanyagok (szabászati hulladékok, minimális anyaghibával legyártott anyagok, amelyek valószínűleg a szemétben végeznék) és az újrahasznosított poliészter, mint amilyen az ECONYL® nejlon is.

Ezt nézve a Tchibo jó úton jár. Az újrahasznosított műszál kapcsán azonban felmerül három további kérdés.

Hány százalékban jelenik meg újrahasznosított alapanyag a termékekben?

Érdemes minden ilyen kollekció esetében átböngészni az egyes termékek leírását – az anyagösszetételt, a minősítéseket, mert nem lesz minden termékre igaz a fenntartható jelző. A Tchibo a honlapján jelölte azokat a termékeket, amelyek újrahasznosított poliésztert vagy ECONYL® nejlont is tartalmaznak, a leírásban pedig mindenki ellenőrizheti, hány százalékban vannak jelen a termékeknél. Szerencsére a szám inkább magasabb volt: nem csak nyomokban tartalmazzák a termékek a fenti alapanyagokat.

Újrahasznosítható?

Arról szinte soha nem esik szó, hogy ez az újrahasznosított műszál vajon szintén újrahasznosítható-e. A körkörösség akkor valósulna meg, ha a ruhák a gardróbunkból kikerülve újra feldolgozhatók lennének. Ehhez azonban komoly infrastruktúrára, szaktudásra, logisztikára van szükség már a ruhák tervezésekor. Jelenleg az egész körkörös divat gyerekcipőben jár, rengeteg munka vár azokra, akik szeretnének valamit tenni.

Csak néhány adat, hogy érezzétek, mennyire az elején tartunk ennek a folyamatnak. 2015-ben az EU-ban több mint hatmillió tonnányi ruházati cikket vásároltak. Évente körülbelül hatmillió tonna textilhulladékot dobunk ki az EU területén, amelynek mindössze 25%-a kerül újrahasznosításra, ennek csupán 1%-a lesz ismét ruházati termék. A hulladék textilekből nem ruhát készítenek, hanem alacsonyabb értékű termékek készülnek belőlük, például szigetelőanyag, törlőrongy, matracok tömőanyaga.

Mikroműanyagok?

A műszállal kapcsolatban nem elhanyagolható kérdés a mikroműanyagoké. A ruhák anyagából főleg mosáskor szakadnak le milliméteres mikroszálak. A világ egyik legfenntarthatóbb márkájának tartott Patagonia finanszírozta azt a 2016-os kutatást, amelynek eredménye szerint a szintetikus gyapjúkabátokból átlagosan 1,7 gramm mikroszál kerül a vizeinkbe mosáskor. A Santa Barbara-i Kaliforniai Egyetem kutatói azt is megállapították, hogy a régebbi dzsekikből majdnem kétszer annyi mikroszál szabadul el, mint az újakból. Azóta tudjuk, hogy a mikroműanyagok már bekerültek a táplálkozási láncba, de fogalmunk sincs, milyen hatásuk lesz hosszú távon az élőlényekre.

Mit tehetünk?

A javaslatok szerint ne/kevesebbszer vásároljunk műszálas holmit. Ne mossuk olyan gyakran, helyette szellőztessük a ruháinkat. Egy berlini startup szerint pedig használjunk mikroműanyagszűrő mosózsákot. A Guppyfriend névre keresztelt termék speciális alapanyagával felfogja a mikroműanyagokat. Előbb-utóbb a zsákban is láthatóvá válnak az összegyűlt szálak. A startuperek azt javasolják, ezeket a kommunális kukába ürítsük, amelyet feltehetőleg szemétégetőbe visznek majd.

Milyen jó lenne, ha a Tchibo a mikroműanyagszűrő mosózsákot is felkarolná, és mikroszálszűrős mosózsákot is árulna a fenntartható sportruházat mellett, nem igaz?

Kik készítik és milyen körülmények között?

A fenntartható és etikus divat témaköréből nem maradhat ki a társadalmi kérdés sem, amelyre egyébként a Fashion Revolution mozgalom is épül. Nem mindegy, kik készítik a ruháinkat és milyen körülmények között.

A divatipar átláthatóságáért küzdő Fashion Revolution minden évben kiadja az úgynevezett Fashion Transparency Index felmérés eredményét. Ez nem egy márkaajánlási lista, de arra jó, hogy lássuk, mennyire átláthatók a mai márkák. 61–70% átláthatóság a legmagasabb érték, amit eddig elértek. Mindössze öt márka került ebbe a kategóriába, köztük a H&M. A Tchibo 49%-os átláthatósággal a kiemelkedőbb márkák között található.

Szerettem volna még két helyen ellenőrizni a Tchibót. A márkák etikusságát értékelő Good On You fenntartható divat adatbázis és alkalmazás eddig nem foglalkozott a Tchibóval. A Rank a Brand oldal D minősítést adott a Tchibo Mode vonalnak (összehasonlításul a H&M C minősítést kapott).

View this post on Instagram

The FASHION TRANSPARENCY INDEX 2019 is here! We can’t squeeze every finding into a single post (and we don’t need to because you can read the full report now at the link in our bio), but we are sharing some of the key progress and areas for change in this year’s publication. This is the first year since the Fashion Transparency Index’s inception that any brands will score over 60%, showing that some progressive brands are taking tangible steps to disclose more about their human rights and environmental policies, practices and impacts. No brands score above 70%, showing that there is still a long way to go towards transparency in the industry and with a notable lack of disclosure around brands’ purchasing practices and how they’re addressing gender equality. “There’s is still a lot of work to be done,” Index author and Fashion Revolution policy director, @sarahditty cautioned, “detailed information about the outcomes and impacts of their efforts is still lacking. The average score amongst 200 of the world’s biggest fashion brands and retailers is just 21%, meaning there’s still far too many big brands lagging behind.” Today and throughout this week, we hope you get a moment to read this important publication to help inform a greater understanding about the state of transparency in the industry today, and turn this knowledge into action by asking, #WhoMadeMyClothes. Read the full report at the link in our bio.

A post shared by Fashion Revolution (@fash_rev) on

Végezetül: akkor most örülünk?

Minden hasonló kezdeményezés fontos, és örülünk neki. Tudatos vásárlóként, fogyasztóként az első kérdés úgysem az, hogy milyen anyagból van, vagy kik készítették. Az első kérdés így hangzik: biztosan szükségem van rá? Majd sorban a többi: biztosan viselni fogom legalább harmincszor? Biztosan nincs hasonló a szekrényemben?

Ha pont sportruházatot kerestek, és tetszenek ezek a termékek, akkor nem jártok rossz helyen. Az ECONYL® vagy újrahasznosított műszál felhasználásával készült ruhák még mindig fenntarthatóbb döntésnek tűnnek, mint a hagyományos műszál.

Azt azonban ne felejtsétek: messze vagyunk attól, hogy vakon vásároljunk a márka termékei közül.

(Visited 2 076 times, 1 visits today)