A magyarok többsége hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készült, többségük mégsem ismer egy fenntartható márkát sem – derült ki a GLAMI Fashion (Re)search kutatásából.
Márciusban hírt adtam arról, hogy a fenntartható divat a hazai online divatpiac egyik vezető trendje. Azóta elkészült a GLAMI nevű divatböngésző második kutatása is, amelyben 2000 vásárlót kérdeztek a fenntarthatósággal és a hazai márkákkal kapcsolatban. Minden előadásomon és a legtöbb cikkemben külföldi kutatásokra, adatokra, számokra hivatkozom. A GLAMI Fashion (Re)search projektjének köszönhetően végre többet is tudhatunk a magyarok és a fenntartható divat viszonyáról.
A Fashion (Re)search második kutatása kimutatta, hogy a magyarok érdeklődnek a divatipar világa, vagyis annak környezetre gyakorolt hatása vagy a munkakörülmények iránt, de nincsenek elegendő vagy biztos információik mindezekről (57%).
Hogyan vásárolunk?
A kutatás szerint a válaszadók
- 63%-a leggyakrabban konkrét szándékkal vásárol, de alkalomadtán megvesz nem tervezett termékeket is.
- 80%-uk már megszokott, bevált üzleteket, webshopokat részesít előnyben.
- 14%-uk használt ruha üzletekben vagy Facebook csoportokban (is) vásárol.
- Mindössze a válaszadók 2%-a költ luxusüzletekben
- és 1%-a magyar márkáknál.
Fenntartható divat: a felhasznált anyagok a legfontosabbak
A kutatás szereplőinek legnagyobb százaléka (62%) a fenntarthatósági faktorok közül a környezetbarát anyagokat veszi figyelembe vásárláskor. 20% egyáltalán nem figyel oda a fenntarthatóságra. A környezetbarát gyártási folyamat és a divatcikkeket készítők munkakörülményei a magyar fogyasztók 7-11%-át foglalkoztatják.
Arra a kérdésre, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie egy terméknek, hogy fenntarthatónak tekinthessük
- a legtöbben az organikus, lebomló, újrahasznosítható anyagokat említették (55%),
- a gyártási folyamatot 49%,
- a megfelelő munkakörülményeket 27%,
- a tanúsítványokat 41% tartja fontosnak.
Mindebből az látszik, hogy a magyarok nagy része csupán a felhasznált anyagok mentén értelmezi a fenntarthatóságot.
Ezt szeretjük: időtlen divat, örök darabok
A Fashion (Re)search válaszadóinak 44%-a az időtlen divat híve, de egyéni ruhagyűjteményeit olykor az aktuális trendek darabjaival egészíti ki. 29%-ukat főleg a divatirányzatok befolyásolják vásárláskor, de néha örökérvényű darabokat is választanak. A sérült darabokat a legtöbben (45%) megjavíttatják, egy részük otthon viseli (38%) vagy eladományozza (36%) azokat.
A magyarok 71%-a hajlandó lenne többet fizetni egy-egy ruhadarabért, ha tudná, hogy az fenntartható körülmények közt készült, és 67%-uk ignorálná azokat a márkákat, melyek tisztességtelen munkakörülményeket, gyártási folyamatokat alkalmaznak, vagy szennyezik a környezetet – amennyiben erről pontos információik vannak.
Ugyanakkor a válaszadók 47%-a egy fenntartható márkát sem ismer; 27%-a hallott már Stella McCartneyról és 10%-uk ismeri a Patagoniát.
A kutatás szerint a válaszadók 90%-a nyitott lenne a hazai és fenntartható divatmárkákra, hiszen 86%-uk jobb minőségűnek tartja a magyar termékeket, mint az Ázsiából importált divatcikkeket.
Ha információra van szükség
A GLAMI természetesen a jövőben azon lesz, hogy még több információ jusson el a magyar vásárlókhoz, és támogatni fogja a hazai márkákat. Adatbázist nemcsak náluk találtok, hanem az Asalon.hu divatportálon is ismerkedhettek a hazai márkákkal, és én is összegyűjtöttem néhány fenntartható és etikus szellemben alkotó márkát.
Vélemény, hozzászólás?