A divatipar jelenleg a világ egyik legkörnyezetszennyezőbb iparága. A koronavírus-világjárvány kapcsán egyre többen teszik fel a kérdést: véget vethet a jelenlegi helyzet a fast fashion uralmának? Van-e most esély arra, hogy jelentősen átalakuljon a divatipar működése? Mikor alakuljon át, ha nem most? És mi lenne az új modell?

Ezt az adást nem az ihlette, hogy egyedül megváltoztassam a divatvilágot, elég beképzelt ötlet lenne. Egyszerűen elképesztően érdekel a fenntartható divat és a tudatos öltözködés témája, ezzel foglalkozom újságíróként, bloggerként évek óta.

Tudom, hogy a legtöbbet a saját szintünkön tehetjük, mert önmagunk döntéseire van a legnagyobb ráhatásunk.

Az is biztos, hogy egyszerű fogyasztóként nem is látunk bele a gazdasági és társadalmi folyamatok teljességébe és összefüggéseibe. Viszont nagyon jól esett ezen a témán gondolkodni. Másrészt: ki tudja, hátha valaki olyan hallgatja a podcastet, aki magasabb szinten is tenni tud valamit.

A témát egyébként az adta, hogy néhány hete előadást kellett tartanom. A blogon nem, de a bloghoz tartozó közösségi oldalakon rendszeresen mesélek arról, hogy jelenleg a Kisközösségi Program 10 hónapos humánökológia tanfolyamára járok. A rendkívüli helyzet miatt a tanfolyam szünetel. Hetente egyszer találkozunk az online térben, hogy egy órában beszélgessünk egy előre meghatározott témáról.

Minden héten van egy témafelelős, és hogy hogy nem, én a divattal kapcsolatos alkalomra készültem fel néhány héttel ezelőtt. Azt a feladatot kaptam, hogy próbáljam meg vázolni, hogyan lehet rendszerszinten átalakítani a divatipar jelenlegi működését. Hogyan lehet megoldani a túltermelés és a túlfogyasztás okozta problémákat.

Az előadás után azt a finom kritikát kaptam a tanfolyam vezetőjétől, hogy túlságosan eltoltam a fókuszt az innovációk irányába. Az innovációkra szükség van, de önmagában ezek nem oldhatják meg a problémát. Ezért aztán újragondoltam a témát. Ennek az összegzését hallgathatjátok meg itt:

Ne hagyd ki a beszélgetésemet Szentesi Réka divatkutatóval, akivel a karantén alatt próbáltuk felvázolni a divatipar jövőjét. Kapcsolódik a témához az az írásom is, amely a fast fashion márkák megingásának a következményeit tagjalja. Muszáj látnunk a helyzetet a bangladesi vagy a kambodzsai ruhagyári munkások szemszögéből is.

(Visited 281 times, 1 visits today)