Tegyük fel, hogy az Erasmus alatt megismerkedsz egy francia sráccal, jó barátok maradtok az egyetem után is, majd egyszer csak bejelenti: szakmát vált. Egészen pontosan létrehoz egy cipőmárkát, amely sokkal többről szól, mint szép színes lábbelikről. Egy kultúra megismertetése, munkahelyteremtés és egy kicsit a Föld védelme is a cél. Ugye, hogy máris szeretnél a részese lenni? Így volt ez a Panafrica magyarországi forgalmazóival is. (A cikk szponzorált tartalom.)
Buzás Andrissal és testvérével, Péterrel egy budapesti borbárban találkozunk. Aki lát bennünket, valószínűleg elcsodálkozik azon, hogy nem egy pohár vörös vagy fehér mellett ülünk, hanem rengeteg színes cipő vesz körül bennünket. Andris és Péter ugyanis a Panafrica francia cipőmárka magyarországi forgalmazói. Afrika? Franciaország? Magyarország? Hogy is van ez?
„A Panafrica hazai történetének egy egyetemi barátság a katalizátora. Egy évet Franciaországban tanultam, ahol összebarátkoztam egy francia sráccal, Vulfrannal. Nagyon jóban lettünk. Bár azóta teljesen más élethelyzetben vagyunk, de a mai napig próbáljuk tartani ezt a szoros barátságot. Emlékszem, egy baráti beszélgetés alkalmával mesélte, hogy egy közös ismerősünkkel, Hugues-gel megpróbálnak valami mást, valami újat csinálni. Ekkor hallottam először a Panafricáról.”
Értékek közvetítése a divaton keresztül
A cipőmárka alapítója, Vulfran egyébként egy francia multinál dolgozott, szépen haladt a ranglétrán, majd egyszer csak azt mondta, hogy nem ezt az utat szeretné járni. Olyan dologra vágyott, amelyben kiteljesítheti a kreativitását. Ekkor csatlakozott hozzá Hugues, akivel egymást bátorítva és támogatva vágtak bele valami teljesen újba. (Egyébként itt láthattok róluk egy fotót.)
A Panafrica 2016-os megalakulását egyébként Hugues afrikai utazásai inspirálták, aki nemcsak a színes textilekkel, hanem az őket alkotó helyiekkel is találkozott. Az fogalmazódott meg bennük, milyen jó lenne az afrikai kézműves kultúrát, a hagyományos értékeket és az ott élő embereket a divaton keresztül támogatni.
„Mindketten őrült jól öltöznek, nagyon jópofa a stílusuk. Mégis azt érezték, a színes anyagokból túlzás lenne például pólót készíteni. Ezért álmodtak meg egy cipőmárkát. Itt elférnek az ütősebb színkombinációk, de a visszafogottabb vonalat is könnyű megalkotni” – mondja Andris, akinek a kedvence egy vagány ananászos modell volt, amelyről sajnos lecsúszott és azóta is bánja. Andriséknak egyébként kifejezetten az volt a célja, hogy a legszínesebb modelleket hozzák be, ami megragadja a figyelmet. Nem fogták vissza magukat.
Az alapítók szerint a Panafrica azonban sokkal több mint egy színes cipőket készítő márka a sok közül. Azt remélik, ez lehet a cipőkészítés újfajta modellje.
A folyamat a tiszteletre épül, amely a gyártásban részt vevő emberek és a környezet felé egyaránt irányul. Ahogy a honlapon is olvashatjátok, a fenntarthatóság, a fair trade, az etikus dizájn, illetve a társadalmi felelősségvállalás mind olyan elvek, amelyek fontosak az alapítók számára.
Hol, miből készülnek a cipők?
Megszokhattátok a blogon, hogy általában olyan márkákról mesélek, amelyek Magyarországon készülnek. A Panafrica abból a szempontból is más, hogy ezek a cipők egy marokkói műhelyből kerülnek ki, ahol tisztességes megélhetést és munkakörülményeket biztosítanak az ott dolgozók számára. (Erről a Panafrica blogján olvashattok bővebben.)
Sajnos a világjárvány okozta helyzet miatt Andrisék még nem tudtak elutazni a műhelybe, de nagyon szeretnének jövőre betekintést nyerni a kulisszák mögé. Vulfranon keresztül azonban sokat tudnak a háttérről. Az alapítók ugyanis szinte napi kapcsolatban állnak a műhellyel, és havonta ellátogatnak hozzájuk. Így Andrisék sok szakembert ismernek már arcról is, szurkolok, hogy hamarosan személyesen is találkozhassanak velük.
A cipők összeállítása Casablancában történik, de az alapanyagok Afrika több országából érkeznek. „A színes viaszos vásznak Elefántcsontpart és Burkina Faso műhelyeiből kerülnek ki. A batikolt anyagokat viszont már Ghánában készítik, Accrában, egy családi műhelyben festik meg kézzel ezeket a szép színeket. Egyébként minden egyes cipő más-más régió színvilágát tükrözi” – magyarázza Péter, aki a forró afrikai szélről elnevezett Harmattan-modellt viseli.
Itt fontos megjegyezni, hogy afrikai mintás anyagokat természetesen nemcsak Afrikában gyártanak, hanem a világ más országaiban is. De ha valaki az afrikai helyi kézműves ipart szeretné támogatni, akkor Afrikában, kézzel készült alapanyagokat vásárol akkor is, ha ezek háromszor annyiba kerülnek.
Kik készítik a cipőket, és hogyan támogatod őket?
A Panafrica márka támasza a helyi ipar, amelyre az utóbbi években az elhanyagolt, illetve a kaotikus jelzők illenek leginkább. Ezt ellensúlyozná a márka, amely biztos jövedelmet és tisztességes megélhetést kínál. Emellett létrehozták az úgynevezett Walk for School programot is, amely aktívan támogatja az ott élőket – legyen szó tanulásról, képzésről, életszínvonalról vagy foglalkoztatásról.
„Érdemes tudni, hogy minden egyes Panafrica cipő megvásárlása esetén a profit 10%-a olyan kezdeményezésekhez kerül, amelyek az oktatást, a képzést vagy a foglalkoztatás javítását támogatják.”
Jelenleg az Afrika Tiss, a Hope for Africa és a Serge Betsen Academy programmal dolgozik együtt a márka. „A Walk for School program indulása óta több ezer iskolaszert tartalmazó csomagot osztottak ki Beninben és Kamerunban. Emellett több tízezer euró értékben tudták támogatni a hátrányos helyzetű nők továbbképzését is, akiknek megtanítják a szövés mesterségét és alkalmazzák is őket” – foglalja össze Péter.
Lehet-e világmárka a Panafrica?
Ahogy beszélgetünk, eszembe jut egy fenntarthatónak kikiáltott francia sikermárka, a Veja, amely mára meghódította az egész világot. Rákérdezek, vajon ez jelenthetett-e inspirációt az alapítók számára, egyáltalán cél-e egy Veja méretű márkává nőni? (Hogy egyáltalán kell-e akkorára nőni és ennek milyen hátrányai lehetnek, az egy másik kérdés.)
„Az irány nyilván az, hogy ha bővülnek is, akkor a már említett elveket fenntartva. Így azt mondani, hogy egy nap ebből majd egy Adidas lesz, szerintem erős túlzás. De az nyilván náluk is tervbe van véve, hogy minél szélesebb körben, minél inkább megismertessék a világgal ezt a márkát és a mögötte álló értékeket” – mondja Andris.
Éppen ezért a cipők értékesítése és a márka terjesztése is egyelőre személyes, baráti kapcsolatokon keresztül történik. Andrisékhoz hasonló csapat képviseli a márkát a Közel-Keleten és az Amerikai Egyesült Államokban is.
„Ha a gyors meggazdagodás lenne a cél, nyilvánvalóan nem ez lenne a módja a terjeszkedésnek. Ez inkább az értékek képviseletét és terjesztését is jelenti. Szeretnénk, hogy azok, akik Panafrica cipőt hordanak, tudják, mi áll a brand mögött. Amellett persze, hogy tetszik nekik ez a változatos színvilág is” – teszi hozzá Péter.
Tudatos márka, ami megváltoztat
A márka hazai debütálása a koronavírus-világjárvány miatt nem volt zökkenőmentes. Jó féléves csúszásban vannak, ami egy vászoncipő esetén nem túl jó dolog – üzleti szempontból sem, a lelki oldalról nem is beszélve. De nézzük a jó oldalát: Andriséknak van idejük tesztelni a cipőket (eddig jól teljesít), van idejük megismerni a divat működését (egyikük sem jártas ezen a területen). Megismerhetik jobban a vásárlóikat is, akik elsősorban a nők közül kerültek ki eddig. Pedig a cipők többsége uniszex modell, akár ugyanazt a fazont viselhetitek mindketten.
A beszélgetés végén megkérdezem: ha ennyire tudatos márkával foglalkoznak, hatott-e az életük egyéb területeire az a gondolkodásmód, amelyet a Panafrica képvisel?
„Nyitottabbak lettünk mi is a fenntarthatóságra, ami egyébként nem feltétlenül jött volna természetesen. Múltkor a Talpalatnyi történetek blog szerzőjével, Kocsis Dórival találkoztunk, aki kért egy italt, de szólt, hogy nem szeretne szívószálat. Olyan kicsi dologról beszélünk, de nekem akkor esett le, hogy igen, lehet azt mondani, hogy nem kérek bele szívószálat. Az elején még oda kell figyelni, de egy idő után már jön magától” – mondja mosolyogva Andris.
Péternek a #vegyélhazait Facebook-csoport (most már van Vegyélhazait.hu honlap is) jelentett komoly felismerést abban, hogy a hazai alkotókat is tudja támogatni. „Amikor például maszkot akartunk venni, ott néztünk szét, és onnan vásároltunk.
Szerintem ez a tudatosság annak is köszönhető, hogy elkezdtünk a Panafrica márkával foglalkozni. Azóta tényleg azt nézzük, hogyan lehetne egy kicsit tudatosabban vásárolni, létezni.”
Szponzorált tartalom. A cikk megjelenését a Panafrica magyar forgalmazója, a Panafrica.hu támogatta.
A fotókat Séllei Lilla készítette.
Vélemény, hozzászólás?