A vásárlás nem az egyetlen módja annak, hogy támogassátok egy magyar kisvállalkozó álmát. Fel is sorolok egyből hatot. Ha viszont az előbbi mellett teszitek le a voksotokat, és vásároltok, ügyeljetek arra, hogy változik a bankkártyás fizetés. 2021. január 1-től kötelező az erős ügyfélhitelesítés. (Szponzorált tartalom.)
Ha hiszitek, ha nem, én is ugyanúgy instagramozok, mint bárki más. Követek számomra hiteles tartalomkészítőket, véleményvezéreket. Nézem például a @nemakarokbeleszolni videókat, imádom többek között @andibitay vagy @aboutahome Sára minimalista, környezettudatos otthonról szóló posztjait, olvasom a @vaszonzsakoslany posztjait, és a videóiba is rendszeresen belenézek – csak hogy néhányat említsek.
Nem véletlen, hogy rám is ömlik decemberben a rengeteg ajánlás: támogassam a kisvállalkozókat. És én is erre biztatlak benneteket is. Mivel rengeteg alkotót, készítőt ismerek, egyre nagyobb bennem a feszültség egy ideje. Ugyanis sokkal több vállalkozásnak, alkotónak, tervezőnek, kisvállalkozónak szeretnék segíteni, mint amennyinek tudok.
Hogyan támogathatnám őket tudatosan – nemcsak karácsonykor, hanem egész évben? Erre hoztam 6 egyszerű ötletet és egy fontos hírt arról, hogy változni fog az online vásárlás folyamata. Erről a cikk végén olvashatsz.
A támogatás nem egyenlő a vásárlással
Valamiért a kisvállalkozók, alkotók, készítők támogatásáról sokaknak a vásárlás jut eszébe, pedig több – legalább öt – egyéb módon is segíthettek nekik egész évben.
1. Lájkoljátok a kisvállalkozók posztjait
Egy lájk a Facebookon vagy egy szív az Instagramon és a TikTokon az első és legegyszerűbb visszajelzés. Sajnos túl sok követett vállalkozás esetén előbb-utóbb a közösségi média algoritmusai elrejthetik előletek azokat az alkotókat, akiknek kevesebb idejük jut a posztolásra.
Mit tehettek?
Érdemes a januárt azzal kezdeni, hogy átnézitek, milyen oldalakat követtek Facebookon és Instagramon. Kikövetni azokat, amelyek már nem tartoznak az érdeklődési körötökbe, illetve túl régen, akár évekkel ezelőtt frissítették az oldalukat utoljára. Elképzelhető, hogy akiket kifejezetten kedveltek, ritkán posztolnak. Ebben az esetben érdemes bekapcsolni az értesítést is, így nem maradtok le az új posztokról, és ők biztosan számíthatnak a támogatásotokra.
2. Kommenteljetek tudatosan
Hajlamosak vagyunk átpörgetni a posztokat, kifejezetten a képekre szorítkozunk, pedig egy-egy komment aranyat ér. Ha nagyon tetszik valami, lassítsatok le a posztnál tudatosan, és írjatok néhány kedves sort kommentként is. Higgyétek el, ez a kisvállalkozók, alkotók, készítők számára óriási löketet jelent, ebből is töltekeznek.
3. Mentsétek a posztokat
Instagramon és Facebookon is lehetőség van a posztok mentésére. Az biztos, hogy az algoritmus így azt érzi, különösen érdeklődtök az alkotó, a kézműves kisvállalkozó termékei iránt, így nem rejti el előletek a tartalmakat. (2020-ban bejárta az Instagramot a hír, hogy egy poszt mentése sok-sok lájkkal ér fel.)
4. Osszátok meg az oldalukat
Én azt vallom, valahol mindenki véleményvezér: benneteket is érdekel, mit csinál más, másokat is érdekel, kiket követtek ti. Ez teljesen természetes, ilyenek vagyunk. És én erre például minden éttermi kiruccanásunknál rájövök: előbb megkérdezem, mit választ a párom, megnézem, mit esznek a szomszéd asztalnál, és csak utána tudok dönteni arról, én mit egyek.
A kisvállalkozók, alkotók, készítők oldalait is megoszthatjátok tudatosan: például havonta egyszer, valamilyen tematikának megfelelően. Vagy hetente egyszer azt a három posztot, ami a legnagyobb hatással volt rátok a héten. (Ne felejtsétek el menteni őket!)
5. Írjatok róluk ajánlást
Ugye ti is meg szoktátok nézni, milyen ajánlás érkezett egy-egy termékre vagy vállalkozóra? Ezért érdemes ajánlást írni akkor, ha elégedettek vagytok azzal a kisvállalkozással, akitől már vásároltatok valamit. Egy ilyen ajánlás rengeteget számít, ezért ha valamivel nem voltatok elégedettek, előbb vegyétek fel a vállalkozóval a kapcsolatot, és csak akkor írjatok negatív véleményt, ha sehogy nem találtok kompromisszumos megoldást.
6. Vásároljatok tőlük tudatosan
A hatodik pont, amivel támogathatjátok a kisvállalkozókat, ha tőlük vásároltok. Ne a plázákban vagy a megszokott online webshopokban nézzetek szét, hanem tudatosan keressétek a hazait.
Mielőtt bármilyen terméket vásároltok, nézzétek meg az ajánlásokat, olvassátok el a kommenteket. Gondoljátok át, valóban szükségetek van-e rá, vagy van-e más módja is, hogy kifejezzétek a támogatást.
A vásárlással kapcsolatban pedig még egy fontos információ: januártól változik a bankkártyás fizetés online vásárlás esetén.
Tudtad? Januártól változik a bankkártyás fizetés – kötelező az erős ügyfélhitelesítés
Mielőtt rátérnék arra, hogyan tudtok 2021 januárjától fizetni, tisztázzuk, mi is az az erős ügyfélhitelesítés (Strong Customer Authentication, SCA). Egy plusz biztonsági lépés a kártyás online fizetések során, amely 2021 januárjától az egész EU területén kötelező lesz.
Ez annyit fog jelenteni, hogy a bankod még egy azonosítást fog kérni tőled, mielőtt az online kártyás fizetés teljesül.
Mivel azonosíthatjátok magatokat?
- SMS-ben kapott kód és a banktól kapott jelszó megadásával,
- ha letöltöttétek a bankotok mobilapplikációját – és töltsétek le, mert így lesz a legegyszerűbb –, akkor a telefonotok ujjlenyomat-olvasójával vagy arcfelismeréssel (pl. Face ID).
Három lépésben ellenőrizhetitek, hogy készen álltok-e az erős ügyfélhitelesítésre:
- A mobilotok kéznél van, ha online vásároltok.
- A napi használatban lévő telefonszámotok van megadva a bankotoknál.
- Le van töltve a bankotok mobilalkalmazása, mert a legkényelmesebben a mobilbanki alkalmazáson keresztül tudjátok magatokat hitelesíteni.
Nagyon fontos: a vásárlási folyamat végén januártól nem teljesül a fizetés, ha nem azonosítjátok magatokat. Még több információért látogassatok el ide!
Szponzorált tartalom. A cikk megjelenését a Mastercard támogatta.
Vélemény, hozzászólás?