Ha tizenöt évvel ezelőtt egy békéscsabai szórakozóhelyen valaki azt mondja, hogy a szomszéd asztalnál ülő, göndör hajú lánnyal egyszer interjút készítek az induló natúrkozmetikai márkájáról, biztosan nem hiszem el. Ehhez képest hónapok óta használom az ajándékba kapott Mix Your Nature natúrkozmetikum termékeket, amelyeket Máthé Csilla fejlesztett ki. És – ahogy látjátok – az interjú is elkészült.

A Mix Your Nature natúrkozmetikumok pálmaolajmentes termékek, amelyek mindegyike 100 százalék természetes, magas minőségű összetevőkből áll. A csomagolásuk lebomló, komposztálható, bármelyikre egyedi felirattal ellátott címkét is kérhetünk. A krémeket a márka honlapján ti magatok is kikeverhetitek, ami máris egy újfajta vásárlói élményt jelent.

Csilla évekig készült arra, hogy elindítsa natúrkozmetikai márkáját, de valószínűleg sosem gondolta, hogy egy világjárvány kellős közepén lép majd a piacra. Annak ellenére, hogy itthon több stabil natúrkozmetikai márka is létezik, a Mix Your Nature nagyot robbant, egyre többen ismerik, és néhány hónappal az indulás után már díjat is nyert.

Mi a titok? Voltak-e nehézségek? Mit tanulhat Csillától az, aki most indítana vállalkozást? Erről is beszélgettünk a márka főhadiszállásán.

„Megszoktam, hogy amit csinálok, ahhoz rendesen értek is”

Nemrég meghallgattam veled egy interjút, és be kell vallanom, nem is emlékeztem rá, hogy a kisfiadnak készített fényvédő volt a kiindulási pont számodra.

Pedig így volt. A kisfiam, Leó július közepén született, és mi rögtön el is mentünk a négyhetes babával nyaralni. A boltok kínálata alapján teljesen elbizonytalanodtam, hogy mit kenjek a bőrére. Találtam egy nagyon komoly összefoglalót, amely felsorolta, hogy milyen termékben mi található, minek mi a rövid és hosszú távú hatása, ami teljesen elrettentett. Öt éve még nem volt ekkora választék hazai natúrkozmetikumokból, úgyhogy egy barátnőm biztatására csináltam neki egy néhány összetevős fizikai fényvédőt.

Bevallom, amikor ezt a történetet hallottam, nagyon elcsodálkoztam. Az eddigi olvasmányaim alapján a fényvédőről azt gondoltam, hogy megbízhatóbbak a laboratóriumi körülmények között összerakott termékek, mint egy házi készítmény.

Úgy voltam vele, hogy ha látom, hogy nem működik, akkor nem erőltetem tovább, és megveszek valamit. De nagyon is jól teljesített, úgyhogy a férjemmel mi is ezt kezdtük használni.

Ezt követően kezdett el jobban érdekelni a natúrkozmetikumok témája. Elvégeztem a Házikence Tanoda két tanfolyamát is. Az első kifejezetten egy üzleti tanfolyam volt, a másikon pedig a kence- és szappankészítést tanultam meg. Ahhoz vagyok szokva, hogy amit csinálok, ahhoz rendesen értek is, ezért szerettem volna megtanulni a kencekészítést is. Furcsa módon a kémia volt az egyik kedvencem, pedig a gimiben nem szerettem.

A Házikence Tanodával a mai napig megvan a kapcsolat, együtt dolgozunk például a termékdokumentációkon. Jelenleg hét terméktípus van, amit három lépésben lehet összekeverni, így összesen 189 receptúránk van. Mindegyikhez készült legalább húszoldalas dokumentáció a különböző hatásokkal, ami durván négyezer oldalnyi dokumentációt jelent.

Minden rendesen be van regisztrálva az EU-s rendszerbe, az engedélyek mindenre megvannak. Nyolc évig éltem Angliában, az ottani környezetben szocializálódtam. A személyiségemhez is az áll közel, hogy legyen minden lepapírozva, legyen meg minden engedély. Nehezebb, drágább, és tovább tart, de legalább nyugodtan alszom.

Arról nem is beszélve, hogy a termékeimet a bőrükre kenik a vásárlók, bekerül a szervezetbe, ezzel pedig nem játszunk.

A gyártás során mindenből elteszünk egy ellenmintát, hogy ha valamelyik termékre panasz érkezik, akkor meg tudjuk nézni, hogy az eltett mintának is van-e baja. Ha igen, akkor a gyártási folyamatban volt valami hiba, ha nincs baja, akkor a használat során történt a termékkel valami. Szerencsére eddig nem volt ilyen, de biztos, ami biztos.

„A műanyagnak van egy idegesítő jó tulajdonsága…”

Mi volt számodra a legnehezebb a Mix Your Nature indításánál?

Hát nem a termékfejlesztés, azt azért el kell mondanom. (nevet) Nagyon nehéz kérdés volt számomra a csomagolás, mert egyáltalán nem szerettem volna engedni a műanyagmentességből. Mire kikísérleteztem, milyen vastag legyen a papírból készült csomagolóanyag, hogy nézzen ki, hol gyártassam, milyen kompromisszumokat tudok kötni, az rengeteg idő volt. A termékek csomagolása lebomló, komposztálható, természetes, környezetbarát festékanyaggal van színezve. Egyébként megérte a sok befektetett energiát, mert a vásárlóink rendszeresen megdicsérik, milyen szép.

Dolgozunk most új termékeken is, mert például a teljes arcápolási rutint még nem fedtük le. A vízalapú termékeket még nem tudtuk bevezetni, és ebben az esetben is a csomagolás okoz hatalmas fejtörést.

Nagyon nem szeretnék műanyagot használni, viszont a műanyagnak van egy olyan idegesítő jó tulajdonsága a papírral szemben, hogy tartja a folyadékokat.

„Szíven ütött a pazarlás”

Nagyon izgalmas az online e-keverde, amit kitaláltál. A honlapon magunknak tudjuk összeállítani a kencéket. Nyugtass meg, hogy nem lehet elrontani semmit, és minden termék olyan lesz, mintha te készítetted volna.

Nem, nem lehet elrontani. Biztosan tudnál olyat keverni, ami a te bőrödnek nem a legideálisabb, de például az Instagramon nagyon sokan kérdezgetnek ezzel kapcsolatban. Szerencsére jól működik az oda-vissza kommunikáció, és tudok segíteni. És van egy olyan feltételezésem, hogy az emberek többsége azért ismeri a bőrtípusokat.

Amúgy a másik fixa ideám volt, hogy nem szeretnék készletet tartani, hanem hétről hétre mindent frissen gyártani. Egy kicsivel többet készítek mindig, mint amennyit rendelnek, de ez nagyjából annyi, amennyit most a polcon látsz. Nagy multinál dolgoztam, hatalmas gyárakban jártam, és láttam a nagy halom szuper csokit, ami épp kidobásra várt. Ez a fajta pazarlás szíven ütött, mert ezekkel az amúgy még ehető termékekkel egészségügyi és egyéb szabályozások miatt semmit nem lehet kezdeni, nem lehet adományba sem adni.

A fenti tapasztalat volt az, ami miatt jobban előtérbe került számodra a környezettudatosság, a tudatosság, és az, hogy jobban odafigyelünk a bolygóra?

Szerintem mi ezt családilag hoztuk magunkkal: mindig is utáltuk a pazarlást. A mindennapjaink része volt, hogy elzártuk fogmosás közben a csapot, nem égettük feleslegesen a villanyt, csak annyi ételt vásároltunk, amennyi el is fogyott. Persze, harminc évvel ezelőtt, azokban az időkben anyagi vonzata is volt ennek a fajta tudatosságnak, de a gondolkodásmód azóta is velem van.

„Számunkra az apró lépésekben történő haladás az okos stratégia”

Január közepéig mindent egyedül csináltál a márkánál, most már van egy segítséged, ami azt jelenti, hogy felszabadult egy kis időd. Mi a következő lépés a márka életében? Mennyire tervezted el a Mix Your Nature útját?

Hát, én nagyon számolgatós vagyok, mindent Excelben vezetek. Ez a jó része, amit magammal hozok a multis háttérből. Nem töltök sok időt gondolkodással, mert a márkaépítés szerencsére rutinfeladat számomra. Az egyetemen közgazdaságtant és marketinget tanultam, és később is ezen a területen dolgoztam. Az alapelvek nem változtak azért olyan sokat, csak az online világ szólt bele. Ahogy észreveszem, az online marketing inkább online, mint marketing.

A piackutatás a fő háttér, van olyan világmárka, amelynek a csapatommal együtt írtuk a globális marketingstratégiáját. Ez a része le van fedve, és gyorsan is megy, hála istennek. A nehezebb része a gyártás, dolgozunk a kapacitásnövelésen, a gépparkon, de amíg egy nagy márkának azt mondom, hogy ne csináljon lépésről lépésre piacra dobást, hanem toljon bele minél többet, hiszen van rá erőforrás, addig nekem pont az apró lépésekben történő haladás az okos stratégia. Így látom, mi működik, mi nem, adunk teret a hibázásnak, és így tudjuk követni kapacitásban is.

„Mindig van valami, ami változik”

Az, hogy a Covid–19 világjárvány második hullámának közepén indult a márka, gondolom, nem volt tervezett

Na, igen, jól időzítettünk! (nevet) Azt azért le kell szögezni, hogy semmi sem fekete és fehér. Az, hogy minden az online felé mozog, sok mindenkinek segít, aki ezen a vonalon indult el, vagy elég rugalmas és gyors. Az viszont, hogy nem lehet vásárokat tartani, elég vaskosan a mérleg másik serpenyőjét nyomja, de hát ezek a körülmények, ettől már csak jobb lehet.

Az a stabilitás, hogy mindig van valami, ami változik.

2020-ban, néhány hónapos márkaként nyertétek el a JOY Prix de Beauté Az év üzleti bravúrja díjat. Szerintem ez óriási dolog, de meg tudod fogalmazni, számodra mit jelent ez?

Ha vállalkozol valamit, akkor te is tudod, hogy nem érzel minden napot bravúrosnak. Az dönti el, hogy sikerül vagy nem sikerül, ahogy a dolgokat kezeled.

Nálunk minden egyes lépésben volt valami váratlan. Ügyvédet kellett váltanom. A csomagolást itthon szerettem volna csináltatni, ehhez ígértek nekem egy külön gépet, ami végül nem készült el. Ezért a csomagolást nagyon távolról rendelem nagy mennyiségben, szerencsére vonattal érkezik. Már meg volt rendelve az összes csomagolás, amikor kiderült, hogy logót kell váltanunk. A honlapot másfél évig fejlesztették, és most újra kellett építeni egy másik csapattal, viszont szerencsére néhány hét alatt megcsinálták.

Amikor legelőször összeírtam, hogy mennyibe kerül majd az indulás, ahhoz képest háromszor annyi lett a vége.

Az elmúlt években azt tanultam meg, hogy mindenki hibázik, és nincs két olyan ember, aki ugyanazt a feladatot pont ugyanúgy csinálja, de ha van kommunikáció, ha van felelősségvállalás és érezhetően haladnak a dolgok, akkor biztos lehetsz abban, hogy menni fog a dolog.

Ismerd meg a Mix Your Nature natúrkozmetikumokat!

Ismerd meg a Mix Your Nature natúrkozmetikum termékeket a márka honlapján. Kövesd őket az újdonságokért Facebookon és Instagramon is.

Az interjúhoz a fotókat Molnár Anikó készítette.

(Visited 317 times, 3 visits today)