Nem titok, hogy egy ideje kacsintgatok a TikTok felé, nagy tervem volt, hogy 2021-ben felélesztem a csatornámat, és újult erővel vágok bele a rövid edukációs tartalmak készítésébe. Ember tervez… a végét tudjátok. Közhelyek helyett viszont mutatok négy upcycling-megoldásokkal és fenntartható divattal foglalkozó véleményvezért, akik 13 éves kor fölött bárkit inspirálhatnak.

Z generáció és fenntarthatóság a TikTokon

A TikTokot még mindig sokan tartják idegesítő, gagyi közösségimédia-felületnek, ahol csak veszélyes trendekre és idióta tartalmakra lehet találni. Pedig a TikTok ennél sokkal több, én például edukációs tartalmakat követek elsősorban művészettörténet, fenntartható divat és hulladékcsökkentés témában.

Persze nem volt ez mindig így. A koronavírus-világjárvány első hulláma alatt például napi fél órát engedélyeztem magamnak, hogy vicces, táncos, állatos videókon röhögcséljek elalvás előtt. Ezzel is oldva azt a hatalmas feszültséget, ami akkor ránk telepedett. Valószínűleg nem voltam egyedül ezzel.

A világjárvány első hónapjaiban megdöbbentően népszerű lett a TikTok a tartalomkészítők és tartalomfogyasztók számára is.

Ma már egyértelműen az Instagram riválisa, a Z generáció elsődleges platformja. Összesen 800 millió felhasználója van világszerte, amelynek 60 százaléka a Gen Z tagja. A #ClimateChange hashtag több mint 662 millió, a #ClimateCrisis 65,9 millió megtekintéssel rendelkezik. A #Sustainablefashion hashtag tartalmai 953 millió megtekintést érték el, a #fenntarthatódivat 3,1 millió megtekintést tudhat a magáénak.

A TikTok titka: sokkal emberibb kontent

A tökéletesre komponált Instagramhoz képest a TikTok nagy előnye, hogy sokkal valóságosabb, sokkal emberibb. (Mondjuk ezt az állítást a profi táncosok által készített videók után még egyszer át kell gondolnom.) Nincs benne az a feszültség, hogy ha nem csinálod tökéletesen, akkor inkább ne is csináld.

A TikTok edukációs tartalmainak persze megvan a kritikája is. 60 másodperc kevés ahhoz, hogy felsoroljuk a forrásokat, és hosszasan magyarázzunk arról, hogy semmi nem fekete és fehér. Én viszont azt gondolom, hogy nem kell ahhoz a TikTokra menni, hogy olyan tartalmakkal találkozzunk, amelyeknél nem árt gondolkozni is. Legutóbb a nagy port kavart Seaspiracy dokumentumfilm kapcsán figyelmeztettek különböző közösségimédia-platformok, hogy nem szabad egyetlenegy dokumentumfilmnek elhinni semmit, mindig szükség van arra, hogy felülvizsgáljuk a témát, csekkoljuk le más forrásból is az adatokat, tényeket.

A TikTok minden kritika ellenére szárnyal, és szerencsére szárnyalnak vele az upcycling-tartalmak is. Mi az az upcycling? Arról ebben a korábbi cikkben olvashatsz: 15 olyan magyar márkát gyűjtöttem össze, akik az értéknövelő továbbhasznosítás mellett tették le a voksukat.

5 upcycling-véleményvezér a TikTokon

@mindful_mending

Lily Fulop nem ismeretlen számomra, az Instagramon kezdtem el követni. Nagyon színesen és inspiráló módon mutat rá arra, hogy a kevesebb több. A 24 éves magyar származású lány könyvet is írt a ruhák javítása, újrahasznosítása témában (Wear, Repair, Repurpose: A Maker’s Guide to Mending and Upcycling Clothes), és szinte természetes, hogy a TikTokon is jelen van. Zoknit stoppol, jéggel fest, ruhát pimpel (például pomponnal), patchworktechnikákat mutat be, elmagyarázza, mi a különbség a különböző alapanyagok között. Külön köszönet Lilynek, hogy arra is figyel, a nagyvállalatok felelősségét is kiemelje az egyéni felelősségvállalás mellett.

@imperfectidealist

A 24 éves Lily Fang korábban divatblogot vezetett. Miután szembesült azzal, mennyire környezetterhelő és kizsákmányoló a divatipar jelenlegi működése, teljesen másképp kezdett mesélni az öltözködésről. (Ismerős történet.) Lily nemcsak azt mutatja be, hogyan alakít át különböző ruhadarabokat, hanem röviden elmagyarázza a fogalmakat, bemutatja a különböző fenntartható öltözködéssel kapcsolatos alternatívákat, és megválaszol olyan kérdéseket, amelyek mindannyiunkban felmerülnek, ha elkezdünk ezzel a témával foglalkozni (például mi lesz a bangladesi ruhagyári dolgozókkal, ha bojkottáljuk a fast fashiont).

@wandythemaker

Andrew Burgess a 16. szülinapjára varrógépet kért, 20 évesen pedig elindította a saját upcycling-márkáját. (Az egyedi darabokat pillanatok alatt elkapkodták.) Közben közel 300 ezer embert inspirál a TikTokon, ahogy paplanból pulóvert, több régi farmerból egy farmert készít. Vitatható, hogy jó dolog-e az alapanyagot vintage és second hand üzletekből beszerezni, ahol egyébként eredeti formában is gazdára találna az adott ruhadarab, de amit csinál, az egyszerűen zseniális.

@zerowastedaniel

Réges régi Instagram-ismerős a TikTokon. Zero Waste Daniel zero waste menyasszonyi ruhájáról még cikket is írtam a blogra, annyira megihletett. A márka termékei a pre-consumer upcycling vonalába illenek, azaz olyan alapanyagokból készülnek, amelyeket a ruhaipar nem tud felhasználni, de a fogyasztóhoz még nem kerültek. Elsősorban anyagmaradékokról, szabászati hulladékról, leselejtezett textilekről van szó, amelyeket a New York-i ruhaipar termel ki. Daniel viszont zseniális módon használja ezeket. A márka szárnyal, a termékek pedig egyre színesebbek, látványosabbak és viccesebbek.

És te fent vagy a TikTokon?

A TikTokon pillanatok alatt milliókhoz eljuthat egy-egy tartalom akkor is, ha nincs sok követője valakinek, ezt pedig érdemes kihasználni, ha van rá időd, energiád és affinitásod.

Ha úgy jártál, mint én, és épp nincs energiád erre a felületre, akkor is érdemes megismerned, tudnod róla, figyelned a vele kapcsolatos híreket. Ki tudja, lehet, hogy egyszer találkozunk ott is!

Szponzorált tartalom. A cikk a Fenntarthatósági Témahét Reduce, Reuse and Recycle kapszulakollekció-pályázatának támogatására készült.

(Visited 443 times, 1 visits today)