Nemrég szó volt itt, a blogon a tudatos, a ruháink szépségét sokáig megőrző mosási és ruhaápolási praktikákról. Azóta elkészült az LG EcoLogic Index kutatása, amelyből még többet megtudhattok arról, hogyan mosunk Magyarországon.

Szponzorált tartalom, a cikk elkészítését az LG Magyarország támogatta.

Nemcsak a környezettudatos öltözködés, hanem a környezettudatos életmód kapcsán is rendszeresen találkozunk nemzetközi adatokkal, de ritka az, amikor magyar statisztikára tudok hivatkozni. Ezért is örültem nagyon, amikor láttam, hogy az LG Magyarország 2021 októberében országos, reprezentatív kutatást készített arról, milyen a magyar internetező fogyasztók energiatakarékossági attitűdje.

A kutatás kitér a háztartások valamennyi területére: a mosási szokásoktól kezdve a környezettudatosságon át a tévénézési szokásokig. Az LG szemléletes grafikákban foglalta össze a kutatás eredményét.

Összességében elmondható, hogy

  • A háztartások szinte mindegyikében van hűtőszekrény, mosógép és televízió.
  • A legtöbben (80%) akkor vásárolnak új elektronikai eszközt, ha az javíthatatlanul elromlott vagy már nem éri meg megjavíttatni. A túlzott energiafogyasztást mindössze 22% nevezte meg vásárlást generáló indokként. Az energiafogyasztásra elsősorban az idősebb korosztály érzékenyebb.
  • Mindent egybevetve egy elektronikai termék funkciói fontosabbak számunkra a vásárlásnál, mint az, hogy mennyit fogyaszt.

Mennyire környezettudatosak a magyar háztartások?

Biztosak lehettek benne, hogy a közösségi médiának köszönhetően egyfajta buborékban éltek. Lehet, hogy a Facebook-falatokon környezettudatossággal foglalkozó témák pörögnek, de ettől még nem biztos, hogy a világon mindenki komposztál vagy csomagolásmentesen vásárol.

A LG EcoLogic Index szerint a megkérdezettek esetében a legjellemzőbb a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata – ezeket a legegyszerűbb kivitelezni.

50–60% között vannak azok, aki már tesznek erőfeszítést is, hogy környezettudatosabban éljenek:

  • figyelnek a műanyag zacskók használatára,
  • tudatosan csökkentik a víz- és élelmiszerpazarlást,
  • igyekeznek energiatakarékos eszközöket használni.

A magyarok harmada próbál még jobban kilépni a komfortzónájából, például

  • tudatosan szabályozza otthonában a hőmérsékletet,
  • komposztál,
  • vagy csökkenti a csomagolt termékek vásárlását.

Szellőztetés, fűtés, hűtés

A mi lakásunkban nincs légkondicionáló, és egyelőre nem is tervezzük. A felmérés szerint a háztartásokban a légkondicionálót akkor kapcsolja be a többség, ha otthon van. Arról megoszlanak a vélemények, hogy egy állandó, kellemes hőfokra vagy a külső hőmérséklettől függő hőfokra legyen beállítva a légkondicionáló.

A gázfűtés a legjellemzőbb Magyarországon. Fűtésszezonban, ha nincsenek otthon, minden második megkérdezett lekapcsolja a fűtést – ez a 40–49 évesekre átlag felett jellemző.

Mennyi élelmiszert dobunk ki?

A megkérdezettek 29% azt állítja, hogy nem szokott megromlani náluk semmilyen élelmiszer. Kevesen vannak (5%), akik minden héten kidobnak valamit, és 30% jelölte azt, hogy havonta egyszer-kétszer kerül élelmiszer a kukába.

Én ebben például nem vagyok jó, bármennyire is szeretném évek óta tudatosabbá tenni az étkezésünket. A rohanó életmód nem kedvez a főzésnek és menütervezésnek, nekem ehhez nagyon sok energiára lenne szükségem… Sokadik éve újévi fogadalmam… talán majd jövőre.

A felmérésben rákérdeztek arra is, hogyan használják a mosogatógépet. Kiderült, hogy amikor van mosogatógép a háztartásban, a legtöbben (63%) heti 1-4 alkalommal indítják be, és jellemzően valamilyen módon letisztítják az edényeket (68%), mielőtt beteszik a gépbe. Félig megtöltött mosogatógépet soha vagy csak ritkán indítanak be a felmérés szereplői.

Hiába a mosogatógép, mindössze 9% állította azt, hogy nem szokott kézzel mosogatni. A többség olyan edényeket mosogat kézzel, amit nem lehet betenni a gépbe.

Mi a lakásunk átalakításánál nem gondolkoztunk mosogatógépben, mert kicsi a konyha, a fürdőszoba még kisebb, emiatt a szükségesebb mosógép mellett tettük le a voksunkat.

Hogyan mosunk?

Elhatároztam, hogy idén ősszel kapszularuhatárból öltözöm, azaz meghatározott számú ruhát (pontosan 36) használok és viselek rendszeresen. Emiatt a mosásra is nagyon oda kell figyelnem, rendszeresen mosok kézzel vagy szellőztetek amiatt, hogy biztosan mindig legyen mit felvennem. Én amúgy hetente kétszer indítom el a mosógépet, de valószínűleg nem így lenne, ha kettő helyett négyen élnénk egy háztartásban.

A felmérésből az derült ki, hogy egy héten átlagosan 3,3 adag ruhát mosnak ki egy magyar háztartásban.

A mosás gyakorisága elsősorban a háztartás nagyságán múlik – ezt tükrözi a kor szerinti bontás is. Minél nagyobb a háztartás, annál több adagot mosnak, illetve a legfiatalabbak és legidősebbek jellemzően kevesebb adagot mosnak.

Még nem olvastad a mosással kapcsolatos korábbi cikkeket? Akkor kezdd itt:

A legkedveltebb mosóprogram a vegyes és az energiatakarékos (eco), míg a legkevésbé használt a gyapjú/kézi mosás.

Így tévézünk mi

Az energiatakarékos tévézés gyerekcipőben jár – vagy mert nem tudja a tévéjük, vagy mert nem tudják, hogy tudja-e a tévéjük. Akik tudják, hogy tudja: 20% használja, 14% nem használja az Eco funkciót.

Pedig a többség minden nap tévézik – minél idősebb valaki, annál nagyobb eséllyel ül le minden nap a tévé elé. A legfiatalabb korcsoport többféle csatornát, forrást követ – de ebben a csoportban átlag felett jellemző az, hogy csak interneten elérhető tartalmakat néz tévén. „Tévére” elaludni jellemzőbb ebben a csoportban.

A megkérdezettek 57%-a vallotta be, hogy szokott úgy menni a tévé, hogy nem figyelnek rá. Minél fiatalabb a megkérdezett, annál jellemzőbb a gyakori háttértévézés.

Bár a legtöbb esetben mi streamelünk, én életem legnehezebb időszakában ragaszkodtam egyedül ahhoz, hogy menjen a tévé éjszaka, mert rettegtem a sűrű, sötét, nyomasztó éjszakáktól. Amúgy sosem tudtam tévére elaludni, és nem jellemző ránk a háttértévézés sem.

Az információ kell a változáshoz

Szükség van adatokra, számokra ahhoz, hogy tudjuk, hol érdemes még változtatni. Az LG EcoLogic Index kutatása is ezért fontos. Ha végignézitek az adatokat, a ti háztartásotokban mi jellemző? Írjátok meg kommentben.

(Visited 535 times, 1 visits today)