Megéri ez a ruha az árát? Gondolkoztatok már azon, mit jelent ez a kérdés valójában? Például: ha már egyszer ennyi pénzt adok ki érte, akkor biztosan minőségi darabot vásárolok? Vagy: ha már egyszer ennyit szánok rá, akkor biztosan ki tudom használni? Esetleg: biztosan nem unom meg? És: biztosan nem változik a testem, és évek múlva is fel tudom venni? A cost per wear mutató nem adja meg a kérdésekre a választ, de segíthet abban, hogy tudatosabban vásároljatok minőségi ruhadarabokat.

Mit jelent a cost per wear kifejezés?

Az elmúlt években többször is találkoztam ezzel a kifejezéssel, legutóbb dr. Jennifer Baumgartner You Are What You Wear című könyvében. Abban a fejezetben volt róla szó, amikor a vásárlás és túlvásárlás pszichológiájáról, illetve a leértékelések csapdájáról ír. Elképzelhető, hogy rábeszéljük magunkat egy leértékelt ruhadarabra, hiszen olyan olcsó az eredeti árához képest, ha utána viszont soha nem viseljük, akkor hiába volt olcsó, a ruha viselésenkénti költsége magas marad.

A cost per wear (CPW) kifejezésre nem találtam igazán jó magyar megfelelőt, talán viselésenkénti költségnek lehet fordítani.

Mire alkalmas ez a mutató?

A cost per wear (CPW) egy bizonyos értelmezés szerint a vásárolt ruhadarabok minőségére mutat rá. Vannak, akik viszont előre megbecsülik, mert így el tudják dönteni, hogy mennyire tudják hosszú távon kihasználni a megvásárolni kívánt ruhadarabot.

Hogyan kell kiszámolni?

A cost per wear mutató, vagyis a viselésenkénti költség egy nagyon egyszerű számítás – és ezt úgy írom, hogy én amúgy rémesen rossz voltam matematikából, a számokkal határozottan nincs jó kapcsolatom.

A megvásárolt termék árát mindig el kell osztani azzal a számmal, ahányszor viseltük, és így jön ki a viselésenkénti költség.

Ha van egy ruhátok, aminek először sokalltátok az árát, de utána nap mint nap örömmel viselitek, mert szeretitek és bírja a gyűrődést, akkor az egy jó befektetés volt. Tegyük fel, hogy van egy 30.000 forintos télikabátotok, amit hónapokon keresztül (november, december, január, február, március) minden egyes nap felvesztek.

30.000 forint eredeti ár / 151 viselési alkalom = 198 forint viselési költség

Ha viszont egy olcsó ruhadarab két-három mosás után tönkremegy, akkor nem biztos, hogy olyan jó befektetés volt. Vegyünk például egy 3000 forintos pulóvert, amit csak kétszer vettetek fel, de máris olyan bolyhos és elcsavarodott, hogy nem jó érzés viselni.

3000 forint eredeti ár / 2 viselési alkalom = 1500 forint viselési költség

Viselésenkénti költség és a minőségi használt ruhák

Ez a cikk a Zöld Vaterával való együttműködés részeként készülhetett el. 2021 végéig több darabot is vásároltam a Vaterán, köztük egy fehér inget is, amit megpróbáltam minél változatosabban viselni az elmúlt hónapokban – írtam is róla ebben a blogbejegyzésben.

A minőségi, márkás pamuting szállítással együtt 5389 forintba került, és május vége óta szinte minden héten viseltem. De mivel nem jegyzeteltem, legyünk reálisak, és mondjuk azt, hogy hússzor már biztosan volt rajtam azóta, hogy hozzám került. Ez azt jelenti, hogy jelenleg a viselésenkénti költsége 269 forint. Az ing eredeti áron 100 euró körüli, ami körülbelül 35.000 forint. Ha eredeti áron vettem volna meg, akkor 1750 forint lenne most a viselésenkénti költsége.

Ugyanilyen megfontolásból vásároltam egy márkás blézert is, aminek 48.000 forint az eredeti ára, én viszont szállítással együtt 11.000 forintot fizettem érte. Bár nem vagyok blézeres, szeretem, ha van egy-két darab a ruhatáramban, mert egy pillanat alatt elegánsabbá teheti a megjelenést. Nem viseltem olyan gyakran, mint az inget, de tízszer biztosan volt rajtam, így a viselésenkénti költsége már 1100 forint.

A harmadik, amit beszereztem tavaly, egy egyszerű, fehér pamutpóló volt, amiért 1200 forintot fizettem, és az inghez hasonlóan legalább hússzor volt rajtam. A viselésenkénti költsége 60 forint. És bár nem kifejezetten minőségi darab, még bírja.

Ki lehet-e számolni előre, mennyire éri meg megvásárolni az adott ruhát?

A cikk írása során többször is eszembe jutott, hogy milyen jó lenne, ha a márkák garanciát vállalnának a minőségre. Ha a cost per wear mutató is szerepelne a címkén, és számon lehetne kérni. (Természetesen rendeltetésszerű használat és az útmutatónak megfelelő ápolás mellett, amire nekünk, a vásárlónak kell garanciát vállalni.)

Sajnos egyelőre nincsenek ilyen márkák, és mi is csak megbecsülni tudjuk, mennyi lehet a kiválasztott ruhadarab viselésenkénti költsége.

Ahhoz, hogy előre meg lehessen becsülni egy ruha viselésenkénti költségét, figyelembe kell venni néhány olyan tényezőt, ami növeli a ruhadarab élettartamát és / vagy kihasználhatóságát. Ezek a következők:

Mennyire lovagolja meg a pillanatnyi trendet?

Egy hirtelen divatossá váló, tömegesen megjelenő minta, anyag, felirat – ezek mind nagyon gyorsan kimennek a divatból, nem szívesen viseljük őket néhány hónappal később. A divat helyett inkább az egyedi stílusra, az egyedi mintákra, különleges anyaghasználatra vagy épp az örök klasszikusokra, alapdarabokra érdemes koncenrálni, ha hosszú távon, évekig viselhető ruhákat szeretnétek.

Ebben a cikkben meséltem arról, mit nevezünk alapdarabnak, és miért lehet rájuk szükség egy ruhatárban. Ha még nem olvastátok, kezdjétek ott az ismerkedést az alapdarabokkal, amelyek segítenek a jól felépített ruhatár kialakításában.

Milyen a minősége?

Rendszeresen kapok üzeneteket férfiaktól, akik arra panaszkodnak, hogy hiába vásároltak 10–20 évvel ezelőtt tartós farmernadrágokat az egyik klasszikus farmermárkánál, ma nem tudnak olyan darabot venni, ami ne menne tönkre egy-két év alatt. Hol van az már, amikor öt-hét évig, esetleg még tovább hordtunk egy nadrágot?

Pedig minél jobb a minősége egy ruhadarabnak, annál nagyobb a garancia arra, hogy 10–20 évig is tudjuk viselni.

Hogyan ismeritek fel a jó minőséget? Csak néhány támpont:

  • természetes, tanúsítvánnyal rendelkező alapanyag, ami tapintásra is kellemes, a ruha funkciójának megfelelő,
  • technikai vagy sportruházatnál újrahasznosított, tanúsítvánnyal rendelkező műszál,
  • a divatos felületkezelés, például koptatás hiánya,
  • a divatos díszítés, például strasszok, hímzések, minták hiánya,
  • egyéb utókezelések hiánya,
  • varrások minősége,
  • eldolgozás minősége,
  • bélés anyaga és minősége,
  • gombok és cipzárak minősége.

A Zöld Vaterán megjelent korábbi cikkeimből megtudhatjátok, milyen márkákra és alapanyagokra érdemes lecsapni. De arról is volt már szó részletesen, mi különbözteti meg a magas minőségű termékeket a silány daraboktól.

Mennyire kihasználható a mindennapi öltözködésben?

A ruhatárunkat négyévszakos ruhadarabok és szezonális ruhadarabok is alkotják. Ha például téli kabátot vásároltok, érdemes olyan darabot keresni, amit szezonról szezonra viselhettek majd anélkül, hogy kimenne a divatból.

A következő kérdéseket érdemes átgondolni, ha egy ruhadarab kihasználhatóságáról van szó:

  • Hány évszakban viselhető kényelmesen?
  • Rétegesen viselhető?
  • Többféle cipővel is jól mutat?
  • Többféle stílusba is beilleszthető?
  • Harisnyanadrággal is viselhető?
  • Speciális melltartó vagy fehérnemű kell hozzá?

Örömet okoz a viselése?

Amikor életem első kapszularuhatárát összeállítottam, szinte csak olyan ruhákat válogattam be, amelyekről tudtam, hogy örömmel viselem őket – akkor is, ha basic darabokról van szó. Az elmúlt években sok-sok üzenetet kaptam azzal kapcsolatban, mennyire frusztráló, bosszantó a divat, mennyire deprimáló az öltözködés.

Pedig a második bőrünk miatt nem szabadna rosszul érezzük magunkat, az öltözködésnek örömforrásnak kellene lennie.

És ehhez nem kell semmi extra holmi, nem kell élénk szín vagy flitteres szoknya. A dopamine dressing fogalmát sem kell ismerni (pedig itt egy jó kis cikk róla). Bármilyen ruha okozhat örömöt, és az a legjobb, ha csak ilyen ruhadarabokkal van tele a ruhatárunk.

Mik lehetnek a cost per wear számítás buktatói?

Ha már ti is olyan lelkesek vagytok, mint én, akkor most álljatok meg egy pillanatra, és gondolkozzatok el azon, mik lehetnek a cost per wear számítás buktatói?

Túlbecsülitek a viselési számot

Például mi van akkor, ha túlbecsülitek, hányszor viselnétek egy évben az adott ruhadarabot. Vegyünk például egy biopamut pólót a Zöld gardóbból. Azt gondoljátok, biztosan hetente egyszer felveszitek, de tényleg így van? Biztosan minden héten rajtatok lesz az a póló? Vagy inkább csak minden második hét a reális?

Nem meritek hordani a megvásárolt ruhát

Mi van akkor, ha azt érzitek, olyan hatalmas befektetés volt az adott ruhadarab, hogy viselni sem meritek, nehogy valami baja legyen? Éreztetek már hasonlót? Ebben az esetben lesz a legmagasabb a viselésenkénti költség.

Ha van egy nagyon jó ruhátok, vigyázzatok rá, amennyire csak tudtok, de viseljétek minél többször. Gyűjtsetek benne emlékeket, élményeket, érezzétek benne jól magatokat. Ezért is viselünk ruhákat.

Mégsem illik hozzátok az adott ruhadarab

Elképzelhető, hogy megveszitek, de mégsem viselitek, mert nem tetszik a fazon, a szín, nem jó a méret. Ne aggódjatok, én a mai napig beleesek abba a hibába, hogy rosszul döntök, pedig már elég jól ismerem magam… de még mindig nem eléggé. Ilyenkor továbbadom vagy eladom az adott darabot, miközben tudatosítom magamban, hogy ez csak a probléma megoldásának elodázása.

A legfontosabb feladatom, hogy még inkább meg tudjam határozni, ki vagyok én, és mire van szükségem.

Nem lelitek örömötöket a viselésében

Elképzelhető az is, hogy azt gondoljuk, tökéletesen választottunk, de mégsem leljük örömünket az adott darabban. Ilyenkor álljunk meg, és gondoljuk át:

  • Mikor tudnánk örömmel viselni az adott darabot?
  • Lehet-e változtatni, alakítani a ruhán?
  • Mit tehetünk, ha nem lehet változtatni, alakítani a ruhán?

A cost per wear közelebb visz a környezettudatossághoz

Összefoglalva az eddigieket, a cost per wear szemlélet közelebb visz a környezettudatossághoz. Az eredménye:

  • tudatosabban felépített, kisebb ruhatár;
  • rendszeresen viselt darabok;
  • hosszú távon spórolás;
  • kedvező hatások a környezetre;
  • kevesebb hulladék;
  • nagyobb esély az újrahasználatra és újrahasznosításra.

Ha nem is tökéletes mutató, a cost per wear mégis rengeteget segíthet abban, hogy másképp nézzünk a ruháinkra, jobban megismerjük saját magunkat, és változtassunk a ruhavásárlási vagy ruhabeszerzési szokásainkon.

Szponzorált tartalom. A cikk megjelenését a Zöld Vatera támogatta.

(Visited 1 276 times, 1 visits today)