Színtanácsadás – önazonos, tudatos ruhatár a legjobb színeiddel
Ugye neked is van legalább egy olyan ruhád, amit a színe miatt nem viselsz? Nem feltétlenül tudod megmagyarázni, …
„Az egyetlen trend, amit érdemes követni: az újrahasznosítás és a javítás.” Ezzel százszázalékosan egyetértek, de a fenti mondat mégsem tőlem, hanem a H&M honlapjáról származik. Március 26-án debütált Magyarországon a 2020-as Conscious Exclusive kollekció, amelynek számtalan pozitívuma van. Ezek mellett viszont továbbra is sok kérdést felvet a márka működése. Ezeket gyűjtöttem össze, és elárulom azt is, én miért nem vásárolok tőlük továbbra sem.
Ez a bejegyzés évekkel ezelőtt született, és előfordulhat, hogy azóta változott a véleményem, a tudásom vagy a gondolkodásmódom az adott témában. A cikkben található információk pedig elavulttá válhattak időközben. Kérlek, ezt vedd figyelembe az olvasás során.
A H&M 2020-as Conscious Exclusive kollekciója március 26-án válik elérhetővé Magyarországon, de már most több hazai influenszer reklámozza a legújabb darabokat. A kollekcióban 46 modellt találtok a cipőket, ékszereket, táskákat és egyéb kiegészítőket is beleszámítva. A termékek ára 3995 forint (gyűrű) és 79.995 forint (100% poliészterből készült estélyi ruha) között mozog. A nekem tetsző újrahasznosított pamutból készült felső például 14.995 forint.
A kollekcióhoz számtalan olyan céggel működtek együtt, amelyek innovatív megoldásokat kínálnak az alapanyaggyártás területén. Én ezt mindig is pozitívumnak tartottam a H&M részéről, ezért ezeket az együttműködéseket részletesen bemutatom. Szerintem ahhoz, hogy fejlődjön a textilipar, szükség van az innovációkra és azok tesztelésére. Ehhez pedig három dolog kell: pénz, pénz és még több pénz, ami a H&M esetében meg is van.
A H&M-et 2019-ben a világ negyedik legértékesebb ruházati márkájaként tartották számon – a Nike, a ZARA és az Adidas után. A H&M Csoport nyeresége világszerte 1813 millió dollár volt 2019-ben. Igaz, 2009 óta ez volt a második leggyengébb évük. 2010-ben, amely a legerősebb évnek számított a 2009 és 2019 közötti időszakban, 3521 millió dollár nyereséggel zárták az üzleti évet. A H&M legnagyobb piaca Németország – 2019-ben csak innen 3,5 milliárd amerikai dollár bevétele származott.
A fenti pénzügyi kitérő után nézzük, hogy a H&M milyen innovatív alapanyagokat használt idén a 11. Conscious Exclusive kollekciójához.
Újrahasznosított poliészter alapanyag, a körkörösségen alapulva kidobott ruhák és textíliák újra ruhaként születhetnek újjá, amelyek minősége magasabb, mint a PET-palackból készült ruháké.
A Re:Newcell nevű svéd cég fejlesztette ki az eljárást, amelynek során kiselejtezett pamuttextilekből cellulózpépet készítenek, ebből pedig szálak, szövetek és végül ruhák készülhetnek más cégek által. A pépesítéshez nem használnak oldószert, és a környezetbarát vegyi anyagokat újrahasznosítják. Olyasmi lehet a végeredmény, mint a viszkóz jellegű alapanyagok.
Innovatív vegán anyag, víz alapú poliuretán. Alapanyaga részben a borászat során keletkező melléktermékek: szőlőhéj, szőlőmag és a szárak. A márka tavaly az Orange Fiber nevű céggel dolgozott együtt, amely szintén élelmiszeripari melléktermékekből, citrusokból készített selyemszerű alapanyagot.
Halászhálókból és más nejlonhulladékból származó, 100%-ban regenerált nejlonszövet, amely elősegíti a klímavédelmet és az óceánok tisztaságát. Magyarországon ma már több márka is dolgozik vele, az első az Undersea Bikini volt. Az alapítókkal 2018-ban készítettem interjút.
Néhány törtfehér darabnál természetes festékanyagokat is használtak, méghozzá az irodákból összegyűjtötték a kávézaccot, és abból nyerték ki a festékanyagot. A leírás szerint ezek a hagyományos festéknél kevesebb vegyszert és adalékanyagot igényelnek. Ha érdekel benneteket a növényi festés, olvassátok el a Hajgató Sárával készült interjút, amely ugyan 2017-es írás, de a mai napig érvényes gondolatok szerepelnek benne.
Érdemes egyébként nemcsak a kollekció beharangozóját megnézni, hanem a ruhadarabokat egyenként is lekattintani. Így fogjátok tudatosítani magatokban, hogy a jól hangzó innovációk mit is takarnak valójában. A 46 modellből a legtöbb 100% poliészterből készült (13 modell), ezt követi a 100% pamut (5 modell), valamint lyocell és selyem keverék (4 modell). A pozitívum, hogy az anyagösszetétel teljesen átlátható a honlapon, a H&M alkalmazását használva pedig olyan információt kaphattok a termékekről, mint a gyártás helye vagy a beszállító cég neve, akik általában saját gyárakkal rendelkeznek. (A H&M-nek nincsenek saját tulajdonban lévő gyárai, a beszállítók között 3 magyar cég is található.)
Bár nem minden terméknél elérhető a részletes információ az applikáción belül sem, a H&M így is előkelő helyet vívott ki magának a Fashion Revolution 2019 átláthatósági listáján (az új lista 2020 áprilisában érkezik): az 5. legátláthatóbb márka 61%-kal. A Fashion Transparency Index a világ 200 legnagyobb divatmárkáját vizsgálja kifejezetten abból a szempontból, hogy mennyire átláthatók. A nonprofit szervezet hisz abban, hogy az átláthatóság az első lépés az ipar átalakításában. Érdekesség, hogy a 200 vizsgált márka közül egyik sem mutatott 64%-nál magasabb átláthatóságot.
A márka egyik célja, hogy az egyre inkább tudatos és kritikus fogyasztók számára is elérhető alternatívát nyújtson a jövőben. De a fenntarthatóság a vállalat hosszú távú növekedése és fejlődése miatt is alapvető fontosságú. Érdemes megnézni a H&M 109 oldalas fenntarthatósági riportját, mert sok újítás, kezdeményezés és komoly vállalások szerepelnek benne.
Többek között például arról, hogy 2030-ra csak fenntartható forrásból származó vagy újrahasznosított alapanyagokkal dolgoznak majd – nemcsak a termékeknél, hanem a csomagolás esetében is, illetve hogyan csökkentik a vegyszerek használatát, hogyan figyelnek a vízfelhasználásra, és milyen megoldásokat terveznek a mikroműanyagok ellen.
Őszintén bevallom, a honlapjukon is sok időt töltöttem, és komolyan rácsodálkoztam arra, hogy a saját üzeneteimet olvasom folyamatosan.
Külön tippeket és trükköket gyűjtöttek össze a ruháink átalakításához, megújításához és javításához. Külön aloldaluk van arra, amelyben beismerik, milyen környezetterhelő a divatipar és megfogadják, hogy a ruhaiparban szükséges változás élére állnak, hogyan tesznek lépéseket a vizek tisztaságáért, hogyan támogatják a fair munkát.
Tagadhatatlan, hogy a H&M elindult a változás útján, de hogy a cégcsoportnak szívügye lenne a környezetvédelem és a fenntarthatóság, azt már igazi zöldre festésnek tartom.
A H&M és a többi fast fashion márka lehet, hogy most hirtelen rengeteget tesz a környezetért, de ne felejtsük el, az ő hatásukra alakultak át a fogyasztói szokások az elmúlt évtizedekben. Az átlagos fogyasztó 60%-kal több ruhát vásárolt 2014-ben, mint 2000-ben, de mindegyik ruhát feleannyi ideig tartotta meg. Egy amerikai ember átlagosan évente 36,7 kg textilhulladékot dob ki. Becslések szerint évente 80 és 150 milliárd közötti az a szám, amennyi új ruha készül.
A fast fashion hatással van ránk, ott van minden sarkon, és önti ránk az újabb és újabb ruhadarabokat.
Ha a honlapjuk úgy lenne felépítve, hogy a termékek mellé a már mutatott tippek kerülnének, hogyan ápold, hogyan alakítsd át, ha meguntad, stb., akkor talán jobban elhinném, hogy tényleg azt szeretnék, hogy NE vásároljak. Erről viszont szó sincs, ezek a szuper tippek nincsenek igazán szem előtt. Egy ekkora cégnek egyszerűen nem lehet érdeke, hogy ne gyártson új ruhadarabokat.
Csak két dolgot emelek ki. Az egyik: sokszor hivatkoznak az organikus pamutra, de tudjuk, hogy organikus pamut és organikus pamut között óriási különbség van. Jelenleg a legszigorúbb előírásokat a Global Organic Textile Standard garantálja, amelynek a riport alapján nincs együttműködése a svéd mamuttal. A GOTS-minősítésről ebben és ebben a cikkben is olvashattok. Arról nem is szólva, milyen vízigényes növény a gyapot, így az sem feltétlenül állja meg a helyét, hogy a pamut a legzöldebb alternatíva.
A másik: jól hangzik a vegán bőr és az újrahasznosítás, de a végeredmény sok esetben mégiscsak műanyag, amelyet nem kellene zöldnek és fenntarthatónak nevezni. Tavaly egyébként pont a 2019-es Conscious Exclusive kollekció félrevezető hirdetése miatt marasztalta el a H&M-et a norvég fogyasztóvédelmi hatóság.
Egyértelmű, hogy a H&M zöld, tudatos és fenntartható márka szeretne lenni a szemünkben, hogy azt érezzük, úgy lettünk ökoharcosok, hogy nem kellett abbahagynunk a folyamatos vásárlást és lemondanunk a kedvenc márkánkról. A divatipar legnagyobb problémája ugyanis még mindig a túlfogyasztás és a túltermelés.
Lobogtathatják a fast fashion cégek a fenntarthatósági tanúsítványokat, és átszínezhetik a teljes arculatot zöldre, attól ugyanazt csinálják, amit eddig: olcsón, gyorsan és rengeteget termelnek, silány minőségben – kizsákmányolva az embereket és a környezetet.
Azt tartom helytállónak, hogy a H&M lépéseket tesz a környezettudatosabb és fenntarthatóbb működés felé, és mint minden gigacég esetében, a kis lépések is látványosak és nagy hatással bírnak. De egy ekkora vállalatnak nemcsak akkor van óriási hatása, ha zöldít, hanem a puszta létezése is rengeteg erőforrást igényel. Egy fast fashion márka soha nem lesz zöld és fenntartható, különben megszűnik fast fashion márkának lenni.
Karl-Johan Perssont, a H&M csoport vezérigazgatóját az idei riportban úgy mutatják be, mint aki hisz abban, hogy mindenkinek lehetőséget kell biztosítani arra, hogy kifejezze a személyiségét a divat segítségével, és missziónak tekinti, hogy demokratizálja a divatot, amely így nemcsak a kiváltságosoké lehet, hanem mindenki számára elérhetővé válhat.
Él egyfajta tévhit, mely szerint a fenntartható divat az új ruhák vásárlásáról szól. Higgyétek el, a legfenntarthatóbb ruhadarab már ott van a szekrényetekben.
A fenntarthatóság alapja, hogy minél tovább használjuk, amink van, szeressünk bele a meglévő ruhákba újra és újra, vásároljunk a szekrényünkből, a szüleink vagy a nagyszüleink szekrényéből, ruhacserézzünk, cserélgessünk, alakítsunk át, varrjunk valamit valamiből. Számomra csak ezután jön a ruhavásárlás, de akkor is a bizományi rendszerben működő second hand üzleteket, vintage lelőhelyeket vagy a magyar alkotókat részesítem előnyben.
A H&M beszállítóinál 1,6 millió ember dolgozik, többségük nő (62%). Egy ilyen kiterjedt hálózatnál lehetetlen elérni, hogy minden nyomon követhető legyen, hogy pontosan tudják, kik és milyen körülmények között dolgoznak azon a ruhán, amelyet mi majd megvásárolunk. A Conscious kollekció kapcsán valamiért sosincs kihangsúlyozva, kik készítették a ruhákat. A Clean Clothes Campaign felmérése még 2018-ban is arról számolt be, hogy a H&M beszállítóinak gyárában kimerültek és ájuldoznak a munkások, és senki még a közelébe sem kerül a méltányos béreknek.
A márkákat fenntarthatósági törekvéseik alapján rangsoroló Good On You alkalmazás 5-ből 3 pontot adott a H&M-nek a munkaügyeket és a munkások helyzetét nézve. Ez azt jelenti, hogy valami már elindult, de még csak a folyamatok kezdetén tartanak. A 2018-as Ethical Fashion Report szerint javítani kell a munkahelyi egészségvédelem, a munkavállalók felhatalmazása és a beszállítók ellenőrzése terén.
Ne értsetek félre, tisztában vagyok vele, hogy nem kell Bangladesig menni ahhoz, hogy alacsony béreket és kizsákmányolt varrónőket találjunk. Ugyanakkor azt is tudom, hogy most, a koronavírus-járvány miatt bizony nagyon komoly munkanélküliség lesz Bangladesben is, amelynek több ezer ruhagyára a gyors divatra támaszkodik, és most úgy tűnik, a H&M az út szélénk hagyja őket.
Bennem a Fashion Revolution megerősítette, hogy sokszor szükség van az alkotóval történő találkozásra – és erre most már az online térben is van lehetőség. Szükség van arra, hogy újra élmény legyen a ruhavásárlás, legyen benne egyfajta türelemjáték, különleges várakozás, közös munka a tervezővel, önismeret.
Vásároljunk helyit, vásároljunk kicsiben, támogassuk nőként a magyar vállalkozónőket. Azzal, hogy helyi alkotóktól vásároltok ruhát, nemcsak újfajta élménnyé válik a ruhavásárlás, hanem támogatjátok egy kisvállalkozó álmát, egy vagy több család megélhetését.
Számtalan kis márka került nehéz helyzetbe a koronavírus-járvány miatt. A legkevesebb, amit tehetünk felelős és tudatos vásárlóként, hogy egy lájkkal, kommenttel, értékeléssel, kedves üzenettel, megosztással támogatjuk őket. És igen, ha megtehetjük, akkor a H&M helyett tőlük vásárolunk. Higgyétek el, a H&M túl fogja élni, de az értéket teremtő hazai kisvállalkozásoknak most mindennél nagyobb szükségük van rátok.
Írjátok alá ti is Csalár Bence petícióját a magyar divatért!
Nem. Nem. És még egyszer: nem vagy rossz ember. A fenti cikk arra próbál rávilágítani, mennyire összetett az, amit fenntartható divatnak nevezünk, és mennyire nem szabad bedőlni a nagyvállalatok üzeneteinek. Attól, hogy tetszik egy ruha a kollekcióból, vagy megvásárolod magadnak, nem vagy rossz ember, ne legyen lelkifurdalásod se.
Emlékszel a #viseldharmincszor kampányra? Csak annyit tegyél meg, hogy vásárlás előtt felteszed magadnak a kérdést: viselnéd az adott darabot legalább harmincszor? Ha igen a válasz, vedd meg – teljesen mindegy, hogy fast fashion vagy sem –, mert ez az első lépés a környezettudatosabb ruhavásárlás felé.
Legyél az elsők között, akik értesülnek a legfrissebb tartalmakról és hírekről.